Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Tämänpäiväinen polkupyöräkohtaaminen

  • Ajoreittini ja tapahtumapaikat
    Ajoreittini ja tapahtumapaikat

Ajan lähes päivittäin Pikku-Huopalahdesta Hakaniemeen moottoripyörällä, ja en muista että tänä kesänä olisi ollut mitään ongelmia polkupyörien kanssa, mutta koska tänään oli, niin kirjoitan nyt tästä ihan siltä varalta, että se lisäisi ymmärrystä edelleen käynnissä olevaan keskusteluun, joka sai alkunsa (tai ainakin kulminoitui) polkupyöräilijän kuolemaan johtaneessa (ilmeisesti) tahallisessa yliajossa Tullinpuomilla.

Kuvassa ajoreittini Mannerheimintieltä Tilkanviertoon käännyttyäni, kohdassa A pyöräilijä kääntyy oikealta mutkassa rinnalleni, ja soittaa kelloa. Ymmärrän että minun olisi pitänyt liikennesääntöjen mukaan antaa tilaa, joten päästän hänet eteeni henkilöauton perään ajoradalle. Vauhtini kurvissa luokkaa 20km/h.

Henkilöauto parkkeeraa ruutuun oikealle kaupan eteen, joten fillari saa jonkun verran etumatkaa minusta, ja seuraavan kerran näen pyörän pyöräilijöineen pysähtyneenä ajoradan oikeaan reunaan suojatien eteen kohdassa B.

Ohitan hänet keskeltä tietä, jolloin fillaristi huutaa aggressiivisen kuuloisesti perääni "Hei" ja jotain muuta mistä en saanut selvää kypärä päässä. Ohitettuani hänet huomasin että hänen pysähtymisensä tarkoitus oli päästää noin kymmenvuotias lapsi rullalaudalla suojatielle. Vauhtini suojatiella luokkaa 20km/h.

No harm done, ei edes läheltä piti tilanne - tosin en tiedä kuinka turvallisesti pyöräilijä pääsi kotiinsa jos aggressiota oli veressä.

Kotiin päästyäni kävin tapahtuman mielessäni läpi, ja koen että ensimmäisen tapahtuman (A) kohdalla syy virheeseeni oli se, että käytännössä poikkeuksetta oikealta tulevat pyöräilijät ylittävät tien suojatien kohdalta (5m ylämäkeen), koska tällöin he pääsevät suoraan pyörätielle joka on tien toisella puolella. (https://www.google.fi/maps/@60.1973357,24.9031067,3a,75y,265.76h,68.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBXomTZIv0__BqFgC4KAx4w!2e0!7i13312!8i6656) -> kuvassa vasemmalla myös pyörätie. Olin siis tottunut siihen että suojatiesäännöt pätevät tuossa risteyksessä oikealta tuleviin pyöräilijöihin.

Toinen tapahtuma (B) oli siksi haastava, että ajoradan aivan oikeaan reunaan ja juuri suojatien eteen pysähtynyt fillari peitti lapsen täysin näkyvistä, joten kuvittelin että kaveri jostain syystä päätti parkkeerata siihen.

Mielestäni molempien tapahtumien taustalla on sama syy - poikkeuksellisuus. Ajaessamme vakioreittejä opimme sen että liikenne käyttäytyy tietyllä tavalla, ja jos joku poikkeaa siitä, ongelmia syntyy.

Osittain tämä kumpuaa myös suomalaisesta liikennekulttuurista, jossa olemme oppineet noudattamaan sääntöjä ja kaavoja. Asuessani aikoinaan Pasilassa, huomasin miten Eläintarhan huoltoaseman liikennevalojen ollessa vian takia pimeänä  risteyksessä kolisi lähes päivittäin. Me emme osaa ajaa liikenteen flown mukaisesti tähän tyyliin: https://

Triviaalia ratkaisua ei ongelmaan ole - Helsinkiä ei ole suunniteltu pyöräilyyn kuten esim. Amsterdamia, mutta pyöräilijöiden määrä silti lisääntyy jatkuvasti.

Ehdotan ratkaisuksi pyöräilyn siirtämistä yksiselitteisesti jalkakäytävälle ja pyöräteille pois ajoradalta. Tämän lisäksi kaupunkisuunnittelussa pitäisi panostaa kunnollisiin pyöräteihin tarvittaviin ilmansuuntiin, jolloin ns. sisääntuloväylien vauhti saadaan riittäväksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset