Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Ravintosuosituksia pitäisi muuttaa

  • Suomalaisten lihavuus (lähde: Findikaattori)
    Suomalaisten lihavuus (lähde: Findikaattori)

HS uutisoi tänään (13.1.2015) Liikaa kovia rasvoja ja suolaa – THL: Juuri kukaan ei syö ravintosuositusten mukaan, ja samaan aikaan suomalaiset lihovat (kts. kuvaliite).

Tästä voisi insinöörinlogiikalla todeta, olisiko suosituksissa silloin jotain vikaa? Olen aikaisemminkin kirjoittanut tästä aiheesta: Verensokeri tappaa yhä useampia

Asiaa selventääkseni jaan omakohtaisen kokemukseni aiheesta. Täytettyäni 25 vuotta alkoi vartalolle huomaamattani kertymään ekstraa, ja vaikka isäni asiasta aiheellisesti pariin otteeseen huomautti, niin tajusin vasta parin vuoden päästä että verenpaine huiteli epäterveellisissä lukemissa (100/150) ja noin 8 kilosta vararavintoa olisi syytä päästä eroon.

Tuumasta toimeen, hiilihydraatit liki nolliin ja liikuntaa pari kertaa viikkoon. Kolmisen kuukautta kärvistelyä ja kilot hävisivät, mutta jojolaihduttamisen sijaan paino on ollut suhteellisen helppo pitää oikeassa paikassa yksinkertaisella keinolla, nimittäin minimoimalla hiilihydraattien määrän, koska juuri ne lisäävät näläntunnetta verensokerin vaihteluiden kautta (kts. aikaisempi linkki). Veriarvot ovat myös pysyneet normaaleina.

Hiilihydraatit voi helposti minimoida jättämällä pois päivittäisestä ruokavaliosta limut, mehut, perunan, pastan, riisin, murot, myslit sekä leivän. Tällä ruokavaliolla elämästä voi kuitenkin nauttia ihan normaalisti, eli esim. ravintolassa tai muissa poikkeustapauksissa syödä mitä huvittaa, ja jälkiruokaa tai herkkuja kun siltä tuntuu (niin kauan kuin niistä ei muodostu päivittäistä ruokavaliota).

Jos THL haluaa että suomalaisten terveys kohenee ja että suosituksia noudatetaan, yleiset suositukset kannattaa muuttaa sellaiseksi, että niiden noudattaminen ei vaadi gurun itsekuria, ja tehdä vaikka erillinen suositus terveysguruille.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Elisabet Ahola

Entäpä ne verenpainelukemat?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Mukava kuulla että äitiä kiinnostaa : )

~90/130 yleensä, nyt kun mittasin niin 95/132 - olettaisin että puolen vuoden treenitauko on tehnyt hallaa, mutta ensi viikolla olisi tarkoitus taas aloittaa urheilu.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Miljardeja on sijoitettu tutkimuksiin joilla on vuosikymmeniä todistettu että tupakka ei ole vaarallinen.

Lääke- ja elintarviketeollisuus on sijoittanut valtavia summia maksimoidakseen suunnattomat voitot.

THL:n tutkijat puhuvat ruokavaliosta ja laihduttamisesta, itse ovat pullukoita nettikuvien mukaan. Eli sama kuin humalainen tulisi puhumaan raittiuden puolesta!

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Itse pidän hyvänä ruokana, että tekee itse kaiken eikä osta pakkauksia kaupasta, vaan ostaa suoraan tuoreena. Pakkaukset sisältävät kaikenlaisia outouksia lisäaineineen.

Ruoan teossa olen pitäytynyt salaatin kanssa, että sen mukana tulee liha, mutta peruna yms. jätetään pois ja jos tulee mukaan peruna, liha jätetään pois. Vastaavasti salaatti jätetään pois, jos em. einekset tulee mukaan.

Mausteet pitäisi käyttää vain sitä maustetta eikä esim. grillimaustetta, pippurisekoitteita.

Näin olen saanut painoni kurillaan ja voin muuten ihan hyvin, kun luovuin valmiista ruoasta, roskaruoasta ja typerää mausteiden väärinkäyttämisestä. Keskityin pelkästään tekemään omin käsin.

Jouluna tein kaikki perinteiset laatikot käsin, kinkunkin, rosollin, yms. Käsin tehtyinä ne ovat monta kertaa paremman makuisia ja ei ole tarvetta syödä itsensä täyteen niin kuin nuo tehtaiden valmistamat valmisruoat.

Daniel Kähärä

Kaikilla on vahvoja näkemyksiä ravitsemustieteestä, koska kaikki syövät ruokaa. Ravitsemus ei ole hiilihydraattien, rasvojen tai proteiinien välttämistä vaan näiden kolmen kokonaisuus. Kaikkiin näistä eri energiaravintoaineryhmistä liittyy haittoja.

Hiilihydraatit: Nopeat hiilihydraatit eli sokerit kuormittavat haimaa, alistavat diabetekselle ja ylipainolle.

Proteiinit: Liiallinen määrä proteiinia sakkaa munuaisiin, aiheuttaa ilmavaivoja ja laskee veren pH-arvoa aiheuttaen monenlaista metabolista haittaa.

Rasvat: Kovat rasvat tukkii suonet ja lisää riskiä saada sydänsairauksia.

Yhtään näistä kolmesta pääenergiaravintoaineluokasta ei voi merkata "huonoksi" vaan terveellinen ravitsemus koostuu näiden yhdistelmästä.

Hiilihydraateista kannattaa suosia pitkäketjuisia hiilihydraatteja ja välttää sokereita. Proteiininlähde ei kannata olla aina punainen tai prosessoitu liha, koska ne lisäävät syöpäriskiä. Rasvat kannattaa saada pehmeistä kasvisrasvoista kovien eläinrasvojen sijaan, jolloin sydäninfarktin riski laskee. Lisäksi ei kannata syödä liikaa, koska ylipaino itsessään on riskitekijä.

Yksinkertaistukset eivät toimi, kun ravitsemusopista tunnetaan nyt murto-osa tarvittavasta tiedosta. Ehdottomuus on myös haitallista.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Tietysti näin. Argumenttini linkatussa kirjoituksessa on se, että nykyinen jako:

Ravintoaine

Rasvat, % energiasta 25–40

Proteiinit, % energiasta 10–20

Hiilihydraatit, % energiasta 45–60

Sokeri, % energiasta <10

Altistaa syömään liikaa verensokerin heilahtelun seurauksena. Jos jako olisi vaikka~30%,30%,30%,10%, lihavuuskäyrä lähtisi mahdollisesti laskuun.

Riski on tietysti olemassa siitä, että tästä vaihdoksesta johtuvat vaivat olisivat pahempia kuin lihavuudesta johtuvat, mutta nykyisen tilanteen valossa lihavuus taitaa olla niin paha asia, että riski on aika pieni.

Daniel Kähärä

Jos sillä suosituksella on jotain arvoa, niin sokerista saatavan energiamäärän voisi hyvin suosittaa 0%. Puhdistetulla sokerilla ei ole mitään arvoa terveellisessä ruokavaliossa, ellei harjoita kestävyysliikuntaa ja kuluta tuhansia kaloreita siihen (ja siten ole pakko saada kaloreita "jostain").

Ei lihavuus johdu ravitsemussuosituksesta vaan siitä, että syöminen on nautinto ja ihmiset syö liikaa sekä ajattelematta. Jos ihmiset söisivät ravitsemussuositusten mukaisesti, niin oltaisiin keskimäärin paljon terveempiä kuin nyt. Nykytilanteessa kulutetaan järkyttäviä määriä sokeria, kovaa rasvaa, suolaa ja prosessoitua lihaa. Eikä mikään ravitsemussuositus sellasta tue!

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #9

Kysehän on siitä, koetaanko että ravintosuosituksilla voidaan ylipäätänsä vaikuttaa ihmisten terveyteen - itse uskon että kyllä, sillä niitä noudattavat mm. kouluruokalat, puolustusvoimat sekä lounasruokalat. Aikaa tapojen muuttaminen toki ottaa, vuosikymmeniä käytännössä.

Sokerin voisi muuten ihan hyvin vetää nollaan, mutta ne jälkiruuankin kalorit kannattaa laskea mukaan. Ts. jälkiruoka on syytä tarjoilla osana ateriaa, eikä sen päälle extrana.

Daniel Kähärä Vastaus kommenttiin #10

Olen vahvasti sitä mieltä, että epäterveellinen ruoka syödään pääsääntöisesti jossain ihan muualla kuin työpaikan ruokalassa tai puolustusvoimissa.

Esimerkiksi meillä on yliopistoa remontoimassa rakennusalan ammattilaisia, jotka käyvät koulun vieressä grillillä syömässä makkaraperunoita, vaikka lounasruokalasta saisi erittäin monipuolista ja terveellistä ruokaa. Sosiaalinen eriarvoistuminen on merkittävästi suurempi epäterveellisiä elintapoja ylläpitävä voima kuin ravintosuositusten päivittäminen.

Ilman koristesanoja siis: Osa väestöstä ei tajua, että joka päivä ei voi syödä makkaraperunoita ja juoda kaljaa ja silti pysyä terveenä.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #11

Riskiryhmiä on aina ollut olemassa, ja tulee olemaan, mutta ravintosuositukset vaikuttavat väestöön keskimäärin.

Lautasmalli (proteiini muodossa kana, kala tai liha, sekä hiilarit muodossa pasta,peruna tai riisi, jonka lisäksi pari viipaletta leipää) opitaan koulussa ja armeijassa, ja niitä ylläpidetään lounasruokaloissa, jotka kaikki noudattavat virallisterveellistä.

Käytännössä lautanen mätetään täyteen lihaa ja perunaa, ja pienelle lautaselle hieman salaattia.

Entä jos virallisterveellinen suosittelisi jättämään joko perunan tai leivän pois?

Sen tyhjän reiän lautasella voi sitten täyttää salaatilla.

Olen töissä yrityksellä, jossa lounasruokalan linjasto vaihdettiin niin, että salaatit otettiin monipuolisesta salaattipöydästä ensin, ja lautasia on vain yksi (Hatunnosto Amicalle tästä innovaatiosta). Lopputulos on se, että porukka syö terveellisemmin, koska lautaselle ei salaatin jälkeen mahdu hiilareita niin paljon.

Vaikka yksittäinen lounasruokala voi asiakkaan suostumuksella näin tehdäkin, valtakunnallisen tason muutos tapahtuisi virallisterveellistä ruokavaliota muuttamalla.

Mutta niin kauan kuin THL sanoo, että ”Ruisleipä on suomalaisten ravinnon multitabs” (http://www.hs.fi/kotimaa/a1452580069044), niin ei ole tapahtumassa, sillä viljatuotteet ovat pyhä lehmä.

Daniel Kähärä Vastaus kommenttiin #12

Ainakin siitä ollaan täysin samaa mieltä, että salaattilinjasto pitäisi olla mielellään kaikissa lounasravintoloissa ensin ja sitten vasta "pääruoka" ja viimeisenä lisäkkeenä bulkkikalorit kuten peruna.

Eikö lautasmalli kuitenkin ole virallisterveellinen suositus? Siis 50% lautasesta pitäisi jo nykysuositusten valossa ottaa siitä salaattipöydästä. Silti juuri kukaan ei tee niin.

Jos jotain energiaravintoainetta halutaan suosittaa vähemmän, niin pitää tehdä selvä ero pitkäketjuisten hiilihydraattien (esim. tärkkelys, jota on perunassa ja ruisleivässä) ja puhdistettujen sokereiden välillä. Esimerkiksi Vaasan ruispaloissa on 1,8g/100g sokeria, jogurtissa on yleensä 10-20g/100g. Tärkkelys imeytyy riittävän hitaasti, että suuri osa sen energiasta tulee suoraan hyötykäyttöön eikä mene ensiksi vyötärölle. Sokeri imeytyy kaikki kerralla ja elimistö joutuu heti aloittamaan sen varastoimista.

Ei ruisleipää mainosteta mielestäni liikaa. Siinä on tosi hyvä koostumus. 10g proteiinia/100g, ei kovaa rasvaa, 10/100g kuitua, 43g/100g tärkkelystä. 2g/100g sokeria. Paljon haitallisempaa on esim. hedelmäjogurtti, jossa on usein sekä kovaa rasvaa että sokeria.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #13

Jugurteista samaa mieltä - niissähän oli pitkään nerokas innovaatio korvata rasva sokerilla ja myydä kevyttuotteena ilman että kalorit putoavat lainkaan.

Virallisterveellinen jakautuu kahteen suositukseen - lautanen ja kolmio.

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/imag...

http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/imag...

Jälkimmäinen ohjaa keittiöitä (kustannusten rajoissa, esim. hedelmiä ei juuri näy koska ovat kalliita), lautasen olisi tarkoitus ohjata yksilöitä.

Yksilöiden ohjaaminen on haastavaa, mutta keittiöiden ei niinkään.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Äitini veriarvo ja minulla on sama. Äitini joutui lääkärille tarkastukseen työnsä puolesta ja lääkäri totesi hänellä olleen hieman korkea verenpaine, hän joutui muuttamaan ruokavaliotaansa ja sen tuloksena oli myöhemmin paljon korkeampi verenpaine.

Häneltä muutettiin ruokavalio takaisin siihen entiseen malliin ja ainoa, mitä hän teki pienen muutoksen, oli liikunta. Se pudotti kaiken normaaliksi.

Minulla on sama vika, minun ei kannata uskoa terveysvouhottajien sanoihin, kun yksilöt voivat poiketa suosituksista suuresti.

Käyttäjän pahis kuva
Samuli Pahalahti

Asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Tässä on aika hyvä lista hiilarimyyteistä: http://valtsuhealth.blogspot.fi/2016/01/lihavuustu...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Mitä tapahtuikaan USA:ssa 1970-luvun jälkeen, kun Nixon Vietnamin sodan mainingeissa kaupallisti suurin valtion tuin maissisiirapin ? Jenkit olivat hoikkia vielä tuolloin 1970-luvulla. Ilmiö on todennettavissa nykyisin myös Meksikossa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset