Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Olisiko Finnairista digitalisaation edelläkävijäksi?

  • Ketjulla voi myös nostaa?
    Ketjulla voi myös nostaa?

Maailmaa tällä hetkellä muokkaavat yritykset Uber ja AirBnB ovat onnistuneet luomaan markkinapaikan asioille, joiden myyminen on ollut ennen vaikeaa. Ystäväni purnasi eilen huonosta kokemuksestaan lentolippuja ostaessaan (lipun hinta nousi 30% lentojen valitsemisesta maksamiseen) - olisiko tässä mahdollisuus distruptiiviseen liiketoimintaan?

Muistan opiskeluaikojen luennolta lainauksen "lennot pilaantuvat hyödykkeinä nopeammin kuin mansikat", eli kun kone nousee ilmaan, jokainen tyhjä paikka on turha kustannus.

Tämän kustannuksen minimointiin (ja toisaalta lipun hintojen maksimointiin) on syntynyt massiivinen koneisto, jossa potentiaaliset matkustajat välittäjien kautta kyselevät jatkuvasti lentoyhtiöiltä lipun hintoja, jotka säätelevät hintojaan välittäjien kyselyiden sekä ostettujen lentojen mukaan. Vaikka markkina on melko tehokas, se on kaukana täydellisestä, sillä asiakkaalle jää usein luu käteen, sillä lentojen siirtäminen tai peruminen maksaa usein mansikoita.

Nämä epäkohdat, ja sitä kautta täydellisempi markkina, voitaisiin välttää synnyttämällä lentolipuille avoin markkinapaikka, esim. blockchainin avulla. Näin jokainen lippu voidaan halutessa myydä eteenpäin, ja vasta check-in vaiheessa syötetään sisään kuka oikeasti lentää.

Tämä ratkaisu voisi myös siirtää riskiä lentoyhtiöiltä spekulanteille, jolloin lentoyhtiöt voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa, eli koneiden määrän, koon, reittien ja asiakaspalvelun optimointiin.

Nykyäänhän esim. Adelen keikan varmistuminen Tukholmaan nostaa lippujen hintoja vasta kun keikalle lähtevät heräävät hakemaan sopivia lentoja, mutta avoimella markkinapaikalla spekulantit mitä luultavimmin ostaisivat kaikki paikat heti keikan varmistuessa, ja toisaalta ihmiset myisivät omia paikkojaan eniten tarjoaville, jos oma tukholmanreissu ei olisi niin päivän päälle.

Tälläinen toiminta ei olisi tavalliselta lentomatkustajalta pois, vaan päin vastoin - enää ei lipun siirtäminen maksaisi mitään, vaan sillä voisi parhaassa tapauksessa jopa tienata.

Voisin harkita itsekin lähteä rakentamaan tälläistä start-uppia, mutta koska lentoyhtiöillä on milloin tahansa mahdollisuus sanoa että tälläinen ei vetele, riski on liian suuri.

Tästä syystä ehdotan että Finnair lähtee rakentamaan tätä jonkun ketterän kotimaisen ohjelmistotalon kanssa. Siinä vaiheessa kun asiakkaat tottuvat avoimeen markkinaan, ja alkavat vaatia sitä lentoyhtiöiltään, voi Finnair avata palvelunsa muille, ja vetää välistä. Seuraava askel on yhtiöittää se omaksi yrityksekseen, joka ei omista yhtäkään lentokonetta.

Pieni este hankkeen edessä ovat toki hankalat maat, kuten Yhdysvallat, jotka vaativat ennakkotietoja matkustajista todella aikaisin, mutta nämä maat voidaan jättää ulos.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Huomiseen iltapäivään mennessä tämän blogauksen pitäisi tarttua Finnairin mediaseurantatiimin haaviin, jos olette valppaana niin laittakaa toki eteenpäin Ville Iholle, en häntä twitteristä löytänyt. Thanks!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset