Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Silta vai lautta Kruunuvuoreen?

  • Tältä se sitten näyttäisi.
    Tältä se sitten näyttäisi.

Puolet helsinkiläisistä puoltaa Laajasalon ja Hakaniemen yhdistävien siltojen rakentamista (HS 7.8.2016) herätti kiitettävästi keskustelua Lisää kaupunkia Helsinkiin Facebook-ryhmässä.

Myönnän, että olen ollut hieman skeptinen näiden siltojen suhteen, sillä investoinnin hintalappu (259 miljoonaa, Kruunusillat - Raitiotieyhteys Laajasaloon - Kustannusraportti, Helsingin Kaupunki) on kertaluokkaa suurempi kuin samaan tarkoitukseen harkittujen lauttojen (31 miljoonaa, Selvitys lauttaan perustuvasta Laajasalon joukkoliikenneyhteydestä, Helsingin kaupunki, Talous- ja suunnittelukeskus). Huomionarvoista on myös se, että vuosittaiset ylläpitokustannukset ovat samaa kertaluokkaa sekä silloissa että lautassa (~3-4 miljoonaa).

Asiaa ei yhtään helpota se, että vertailu eri vaihtoehdoista (Laajasalon raideliikenteen vaihtoehdot, Helsingin kaupunki) on tehty lauttayhteydellä Kruunuvuoresta Katajanokalle, joka on kuolleena syntynyt ajatus. Paras paikka purkaa lautat olisi mitä luultavimmin Hakaniemessä, jossa on jo erinomaiset yhteydet.

Siltoja puolustaa kuitenkin ainakin kaksi erittäin merkittävää tekijää, Sompasaarta rakennetaan jo täyttä häkää, ja sinne on jokatapauksessa rakennettava julkiset liikenneyhteydet. Tämän hintalappu on noin 40 miljoonaa. Sompasaaren kärjestä Kalasataman metroasemalle on siis matkaa yli puoli kilometriä, mikä ylittää kävelymatkan kipurajan.

Toinen tekijä on raideliikenteen mahdollistama asutuksen tihentäminen, eli Laajasaloon saadaan raiteiden varrelle enemmän asukkaita, kun taas lauttayhteys on heikko vaihtoehto jo nykytiheydelläkin.

Siltaa ei kuitenkaan pidä käyttää keppihevosena Vartiosaaren rakentamiseen, Helsingissä on jo olemassaolevien raideyhteyksien välittömässä läheisyydessä valtavasti tiivistämisen varaa - esim. Herttoniemen ja Siilitien metroasemien välittömään läheisyyteen mahtuisi luokkaa kymmenen tuhatta asukasta lisää, jos vain rakennamme riittävän korkealle. Tämä mahdollisuus on myös lähes jokaisella juna-asemalla pohjoisen suuntaan.

Jos silta päätetään rakentaa, niin omat kaistat on hyvä rakentaa sekä polkypyöräilijöille että raitiovaunuille, mutta autoilla ei sillalle ole mitään asiaa, sillä mikään kohta Helsingissä ei kestäisi sillalta liittymistä ruuhkautumatta. Myöskin kävely kilometrin pituisella tuulisella sillalla on kaikkea muuta kuin miellyttävää, eli mahdollisen kävelykaistan leveys on hyvä minimoida kustannussyistä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Aholan mukaan kävely kilometrin sillalla jäisi vähäiseksi, miltei olemattomaksi. Tuskin sillalla kovin paljon pyöräiltäisinkään talvipakkasella, viimassa, räntäsateessa, tuulisella ja sateisella säällä. Raitiovaunu kolistelisi silloin tällöin, siinäkö kaikki.

Helsingin rakentamisessa on nykyään monenlaisia pöhköyksiä, joku sanoisi 'huonotuottoista' kuplarakentamista (paitsi rakentajille itselleen) Jätkäsaaresta alkaen, Kalasatamaa runnataan väkipakolla, jatkoa tullee Pasilasta. USAn, Irlannin ja Espanjan talouskriisi muhi ja puhkesi kiinteistörakentamiskuplasta. Helsinki seuraa nyt täsmälleen samaa uraa.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Fillaroitsijoista löytyy kyllä masokisteja jotka sotkevat säässä kuin säässä, mutta kieltämättä talvikunnossapito on hankalaa, auran pitäisi kai nakata lumet kaiteen yli, eikä kukaan saisi juuri silloin tulla fillarilla vastaan, eikä myöskään sillan ali.

Silloin tällöin kolisteleva spora on ihan ok, jos se on ainoa varteenotettava vaihtoehto - Herttoniemi on jo nyt tukossa.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Näin lonkalta silta kannattaa kattaa, muuten sen talvikunnossapito on todella hankalaa.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

pieni ajatusvirike vielä jatkoksi:

Maailmanhistorian kukoistavimmat kaupungit ovat tuhoutuneet ahneuteen ja/tai suvaitsemattomuuteen poikkiteloisia mielipiteitä kohtaan, sanoo historioitsija Ari Turunen.

Tällä hetkellä Helsingillä näyttäisi olevan taipumusta molempiin. "Meillä on mandaatti päättää, te tutkijat voitte tutkia sen jälkeen", sanoo Anni Sinnemäki.

http://www.adlibris.com/fi/kirja/maailmanhistorian...

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

En ole huolissani, Helsinkiä on vaikea kutsua menestyväksi kaupungiksi : )

Käyttäjän JannePeltola kuva
Janne Peltola

Kruunuvuoren sillan talvikunnossapito ei tule olemaan ongelma, kunhan kalusto on oikeanlaista ja työjärjestys sekä -menetelmät on ennalta suunniteltu. Lumet voi ensin aurata sivuun ja sen jälkeen lingota sillankaiteen yli. Tai lingota suoraan kaiteen yli, jos lunta on riittävästi lingolle syötettäväksi.

Kannattaa vilkaista myös silloisen Helsingin yleisten töiden lautakunnan (eli Rakennusvirastoa ohjaavan lautakunnan) puheenjohtajan Jarmo Niemisen kirjoituksia reilun viiden vuoden takaa, silloin kun oli ne neljä runsaslumista talvea putkeen: http://jarmonieminen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/5918...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset