Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Sähköautotkin valjastetaan maatalouden keppihevoseksi

  • Kakku keskustalaisittain (De Busk Photo)
    Kakku keskustalaisittain (De Busk Photo)

”Sähköauton ostoon 4 000 euron suora tuki” – keskustassa valmistellaan autoilun kumousta (Kaleva 22.8.2016) on tyypillistä keskustalaista politiikkaa. Vihreyden varjolla pyritään tukemaan keski- ja hyvätuloisia, sekä autokauppiaita (köyhillähän ei sähköautoon ole varaa tukien jälkeenkään), jotta ehdotuksesta saadaan leivottua maukas kakku.

Kermavaahtokuorrutteelle onkin tarvetta, sillä ehdotuksen ydin on sitä itseään:

"Polttoaineita koskevaan lainsäädäntöön Kaikkonen ja keskusta esittävät myös huomattavaa muutosta.

– Biopolttoaineiden käyttöä olisi helpointa edistää siten, että polttoaineeseen sekoitettaisiin nykyistä enemmän bioraaka-ainetta. Suomessa on bioraaka-aineelle lähteitä vaikka kuinka: puuta ja metsäteollisuuden sivutuotteita. Bioraaka-ainetta sekoitetaan nytkin polttoaineisiin jonkin verran, kymmenkunta prosenttia, mutta sen osuutta pitäisi nostaa nopealla aikataululla, Kaikkonen esittää."

Sopii kysyä, että mitä tekemistä biopolttoaineilla on sähköautojen kanssa? Ei mitään, mutta tällä lainsäädännöllä saadaan taattua markkinat keskustan äänestysalueiden kannalta merkittävälle elinkeinolle, eli maataloudelle.

Bioenergialla voi hyvinkin olla paikkansa esim. paikallisessa energiantuotannossa, mutta ajoneuvojen polttoainekäytäntöjen soisin syntyvän markkinaehtoisesti.

Moni kakku päältä kaunis, sano.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei kai hinnanalennukseen mitään suoraa tukea tarvita, koska "verottomankin" sähköauton hinnasta 5000-10000 euroa on veroa, nimittäin arvonlisäveroa. Toisin sanoen maailmanparannuslaitteiden alempi arvonlisäverokanta riittäisi. Ehkä sillä ei saa niin paljon ääniä, vaikka euromäärä olisi sama?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Tuo on toki parempi ratkaisu, mutta ei sillä saa samalla lailla ääniä : )

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Se on vain rahan liikuttaminen edestakaisin aika kallista hommaa nykyään. Voi 30-50% hävitä matkalla kun euro käy virastossa kääntymässä. Pienentämällä verotusta suoraan ei matkakuluja syntyisi.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #3

Tämä on yksiselitteisesti totta.

Käyttäjän EsaPaloniemi kuva
Esa Paloniemi

Elikkä siis valtio antaa 4000 euroa rahaa sähköauton ostoon? Ja verorahoista? Käytännössä valtio antaa yhdellä kädellä ja toisella kädellä ottaa rahat veroina ja varakkaimmat maksavat sekä oman autonsa että naapurin.

Onhan se kiva saada rahaa valtiolta mutta hullua tuo olisi touhua nykyisessä taloustilanteessa.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Ei tälläkään hallituksella näytä olevan vaikeuksia löytää uusia tukia.

Käyttäjän EliasPyry kuva
Elias Pöyry

Liikenteen verotus on eräänlainen Pandoran laatikko: Sen sisällä voi siirtää rahoja, mutta itse kokonaisuutta ei varmasti lähdetä pienentämään. Eli kun sähköautoja tuetaan, vastaavasti erittäin paljon päästävien ajoneuvojen verotusta kiristetään. Tällainen käytäntö on tällä hetkellä käytössä lähes kaikissa muissa läntisen Euroopan maissa paitsi Suomessa. Tukia tarvitaan, jotta sähköautojen määrän kasvu saadaan käyntiin. Suomi ei voi päättää vuonna 2025, että siirrytäänpä sähköautoihin vuoteen 2030 mennessä: Kun autoja myydään Suomessa reipas 100 000, siirtymä vähäpäästöisiin vie vuosikymmeniä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset