Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Turvapaikanhakijoiden hampaat - ajanvarauksesta päivystykseen

  • Tällä kertaa laatikko on täynnä seteleitä.
    Tällä kertaa laatikko on täynnä seteleitä.

Armeija-ajat tulivat tänään mieleen lukiessani Miksi turvapaikanhakijat jättävät tulematta hammaslääkäriin? Kallis lääkäri ja tulkki odottivat taas turhaan (HS 7.10.2016)

Olin II/01 saapumiserässä lääkintä-aliupseerina Santahaminassa, ja eräs tehtävistämme oli toimittaa tiedot sotilassairaala Tilkan ajanvarauksista varusmiehille, ja kuljettaa heidät Tilkkaan kyseisenä päivänä. Noista ajoista jäi ainakin kolmannes tyhjiksi, joko komentoketjun tunaroinnin, varusmiesten unohtelun ja/tai tarkoituksellisen kiinnostamattomuuden, lomien, tai huonoon väliin osuvan harjoitusleirin takia.

Tämä ei kyllä Tilkan lääkäreitä haitannut, olipahan lupsakammat työpäivät, mutta julkisen rahan väärinkäyttö korpesi minua sen verran, että aliupseerin mahtikäskyllä tein prosessiuudistuksen - sen sijaan että vain ilmoitimme komppanian päivystäjälle tiedon siitä, milloin varusmiehen pitää "veksin" pihalle saapua kyytiä odottamaan, huolehdimme että varusmies käy henkilökohtaisesti veksissä kuittaamassa tiedon ajanvarauksesta.

Paikalle-ilmestymisaste parani luokkaa 10%, ja jos käytäntöä jatkettiin siihen saakka kunnes Tilkka suljettiin, saattoi prosessiuudistuksen säästövaikutus olla miljoonaluokkaa.

 

Vaikka minut on sittemmin kersantiksi ylennettykin, en voi antaa mahtikäskyä koskien turvapaikanhakijoiden hammashoitoa, mutta jos ehdotus sallitaan:

Siirtykää ajanvarauksista päivystykseen (potilaat ilmoittautuvat aamulla - näin teimme Santahaminassakin), ja hoitakaa tulkkaus puhelimitse. 

Tämä ei luultavasti paranna paikalle-ilmestymisastetta, mutta kyllä tämäkin miljoonia ajan kanssa säästää lääkärien ja tulkkien tehokkaampana ajankäyttönä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Juhani Piri

Pistää todellakin mietityttämään, että miksi yksityisen puolen palvelut tarjotaan ilmaiseksi ja melkoisen kovalla kustannuksella. Hammaslääkäri + hoitaja + tulkki + peruutusmaksu ja vieläpä verovaroin?!?

En yhtään ihmettele, miksi suurta osaa kantaväestöstä kiukuttaa ns. hyysäämisen menttaliteetti. Kaikki ojennetaan toisille suoraan nenän alle maksoi mitä maksoi. Kantaväestö tuntuu olevan toisen luokan kansalaisia kun toisilla on etuajo-oikeus.

Tässä käy vielä melko ohraisesti kun tämä sinisilmäinen kansa saa pahasti nenilleen.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Tämä on oma, joskin täysin aiheellinen, kysymyksensä.

Mielestäni turvapaikanhakijoista aiheutuvien kustannusten pitäisi olla täysin läpinäkyviä, jotta näistä voisi keskustella avoimesti.

Tämä pätee tietysti laajemminkin kaikkiin julkisiin menoihin.

Juhani Piri

Eikä mielestäni hammashuolto kuulu korkeaan prioriteettiluokkaan turvapaikanhakijoille tuotetuissa palveluissa. Kyllä sen edelle menee paljon monta muuta asiaa ennen tuota palvelua.

Lisäys.

Tosin kysehän on akuuteista vaivoista joten tilanne on sinäänsä kinkkinen.

Kun miettii, että turvapaikanhakijat jotka ei välttämättä saa edes turvapaikkaa saavat ilmaisen hammashoidon suomessa. Ko ryhmä on pelkkä menoerä suomelle kaikkine palveluineen. Ne jotka saavat turvapaikan suomessa eivät välttämättä työllisty koskaan ja ovat hekin rahalliselta kannalta katsottuna pelkkä menoerä.

Kun aletaan lukuja pyörittelemään (saisi jostain ne tarkat luvut kaikista palveluista) niin voisi moni olla kummissaan.

Samaan aikaan leikataan koulutuksesta, päivähoidosta jne jne... Ei hyvältä näytä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #3

"Eikä mielestäni hammashuolto kuulu korkeaan prioriteettiluokkaan turvapaikanhakijoille tuotetuissa palveluissa"

Itsestäänselvyys; sitä, minkä saa ilmaiseksi, ei arvosteta.
Pantakoon maahantulijat säästämään hammaslääkärimaksut vastaanottorahoistaan. Vähemmän jää lähetttävää lähtömaahan.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Yleisesti käynneistä näyttää jäävän saapumatta 4-5% varauksista. Täytyy tunnustaa, että omakin prosenttini on reippaasti tätä korkeampi, hajamielinen kun olen.

Syitä turvapaikanhakijoiden toimimattomuuteen voi olla monia. Joitain mieleen tulevia:

  • Kielestä ja ymmärtämättömyydestä aiheutuva kommunikaatiokatkos ajanvarauksesta
  • Ymmärtämättömyys omasta vastuusta ajanvarauksen seuraamisesta ja paikalle saapumisesta
  • Käytännön vaikeudet paikalle saapumiseen, johtuen samoista edellämainituista
  • Kulttuurinen välinpitämättömyys tarkoista ajoista. Arabikulttuurit ovat polykronisia eli multiaktiivisia. "In multi-active cultures like the Arab and Latin spheres, time is event- or personality-related, a subjective commodity which can be manipulated, molded, stretched, or dispensed with, irrespective of what the clock says."
  • Jotkut lähi-idästä tulevat eivät ehkä edes osaa lukea kelloa (olen huomannut tämän joskus Egyptissä, jossa kamelikuskit eivät ymmärtäneet ainakaan numeroita)
  • Kulttuurinen välinpitämättömyys hammashoidosta. Hammaslääkäriin ehkä mennään vain, kun on akuutti ongelma, johon halutaan lievitystä.
  • Edellä mainittuihin liittyvä kulttuuriero siinä, miten lääkärikäynti ylipäätään käsitetään. Ei hahmoteta, että lääkäri ja tulkki oikeasti joutuvat odottamaan itseä – absurdi ajatuskin kulttuurissa, jossa lääkäri toimii aina päivystysperiaatteella.
  • Mahdollinen kielteinen suhtautuminen naislääkäreihin ja alistuvaan hoitotilanteeseen asettumiseen
  • Ei jouduta maksamaan maksua peruuttamattomasta ajasta, kuten muu väestö
  • Kielteiset kokemukset oman maan hammashoidosta

Tässä nyt vain muutamia mainitakseni. Millä prosessiuudistuksilla näitä mahdollisia eri ongelmia voisi korjata, on sitten hyvä kysymys. Kuten armeijaesimerkistäsi hyvin kävi ilmi, pienilläkin muutoksilla voi olla suuri vaikutus.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset