Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Museoviraston IT kulut - ratkaisu on olemassa

  •  Paperilla näyttää hyvältä. Kuva: Valtori
    Paperilla näyttää hyvältä. Kuva: Valtori

Museoviraston IT menot nousevat noin kolminkertaiseksi (Tivi 19.10.2016) -  Valtion it-keskus vastaa Museovirastolle: "Kustannukset kuulostavat aika rajuilta" (KL 20.10.2016)

Taustalla on lainsäätäjän kynä (Tivi 19.10.2016)

"Museovirasto on valtion yhteisten tieto- ja viestintäteknisten palvelujen järjestämisestä annetun lain perusteella velvoitettu hankkimaan it-palvelut valtion uudelta it-palvelukeskus Valtorilta."

Vuonna 2011 olin vastuussa erään suomalaisen teollisuusyrityksen keskitetyn IT-funktion kustannusten allokoimisesta ja laskuttamisesta maayhtiöiltä, joten uskallan kokemuksesta sanoa "ei näin."

Vanhat sopimukset ovat merkittävä osa ongelmaa, IT alan luonnollinen kehitys on sellainen, että noin kahden vuoden välein saa parempaa puoleen hintaan, ja hitaampana pelurina Valtori on luultavasti pari "kierrosta" Museovirastoa jäljessä.

Pasi Lehmuksen on autovertaus menee metsään:

"Vanhalla autolla ajaminenhan on pirun halpaa, mutta ei sen voi antaa iänkaiken vanhentua. Jossakin kohtaa tulee kustannuksia", hän toteaa. "

IT-maailmassa vanhalla autolla ajaminen on kalleinta, ja kustannuksia tai säästöjä pitää tarkastella vaihtamisen hinnan kautta - jos sadantuhannen vaihtoprojektilla säästää satatuhatta vuodessa juoksevina kuluina, se on järkevää. Valtorin ja museoviraston tapauksessa satojentuhansien (akateeminen arvio) kustannuksilla joutuu maksamaan satojatuhansia lisää vuodessa, joten tässä ei ole mitään järkeä.

Ratkaisu ongelmaan on sinänsä triviaali - Valtori ottaa Museoviraston sopimukset kontolleen, ja myy niiden kautta nykyiset palvelut museovirastolle. Näin lain kirjain täyttyy, ja rahaa ei pala.

"Otamme asiakkaiden sopimuskannan haltuun sellaisenaan ja haemme säästöjä keskittämällä." - kertoo Lehmus, mutta mitä jos vaan jättäisitte tuon keskittämisen tekemättä toistaiseksi.

Vähän pidemmällä aikavälillä Valtorin on toki hyvä ottaa myös oppia pienemmiltään (ja yksityiseltä sektorilta) miten IT:tä kannattaa oikeasti hankkia ja hanskata, ja kun sillä on tarjota palveluita laadukkaammin ja halvemmalla, Museovirastokin tulee mielellään mukaan.

 

PS. Kahden vuoden välein puolet halvemmalla sääntöön on muutama poikkeus - ne ohjelmistotuotteet joiden vaihtamisen kustannukset ovat hyvin korkealla, esim. mahdollinen toiminnanohjausjärjestelmä.

Jos Valtorin tarkoitus on luoda todellinen konsernitoiminnanohjaus, niin tämä pitää hoitaa ensin organisatorisesti kuntoon, esim. luomalla virastoille yhteinen taloushallintopalvelukeskus, sen sijaan että virastojen kurkuista työnnetään alas työkaluja, mitä ne eivät halua tai mistä ne eivät koe hyötyvänsä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset