*

Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Kuntavaalit Helsingissä osa 4: Kruunuvuorensillalle tietulli

  • Tälläkin sillalla on tietulli (Kuva: Wikimedia commons)
    Tälläkin sillalla on tietulli (Kuva: Wikimedia commons)

Yllättävä väittely Kruunusilloista Helsingin valtuustossa: ”Tämä esitys on lähinnä Pahkasikaa” (HS 1.3.2017) on huolestuttavaa luettavaa - Japanissa on rakennettu siltoja, jotka eivät johda minnekään, mutta Helsingin kaupunginvaltuusto saattaa pistää paremmaksi ja rakennuttaa sillan, jota ei voi käyttää.

Ajatus on ilmeisesti siis rakentaa silta niin kapeaksi, ettei sitä ole mahdollista ajaa henkilöautolla:

"Hän myös arveli, että jos silta rakennettaisiin autoille soveltuvaksi, sinne myös ajettaisiin, mikä taas huonontaisi joukkoliikenteen sujuvuutta." (Otso Kivekäs, Vihr)

Ehdotan tässä ja nyt, että entäpä jos rakentaisimme sillan niin, että sille mahtuvat myös henkilöautot, ja asetamme sillalle siltamaksun. Pankkikorttia tai trendikästä mobiilisovellusta vilauttamalla puomi nousee myös autoilijoille, ja jos heitä tuntuu olevan sillalla haitaksi asti, nostetaan hintaa. Tämä toimisi samalla Helsingille myös ruuhkamaksupilottina.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja, jonka mielestä siltoja ei kannata polttaa ennen kuin ne on rakennettu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (37 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Tai mitä jos vain rakentaisitte tavallisen sillan ilman että se sumputetaan tietulleilla tai muuten haitataan liikennettä? Yleensä sillan tarkoitus on että sillä ylitetään vesistö tai muu este, Stadissa tuntuu olevan ajatuksena että siltaa ei missään tapauksessa sovi ylittää sujuvasti.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Syy käsittääkseni siihen on se, että siltaa ei saa sujuvasti yhdistettyä mihinkään kohtaan keskustan puolella ilman että se kohta menee sumppuun - tästä syystä liikenteen määrää on pakko rajoittaa tavalla tai toisella.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Eikös ole sitten hullua rakentaa silta kohtaan jossa sitä ei saa yhdistettyä järkevästi mihinkään. Vähän kuin silta joka ei johda minnekään?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #3

Kysymys kai kuuluu, että mitkä ovat vaihtoehdot. Niistä kaupunginvaltuusto on kinastellut oman aikansa, nyt kun ovat johonkin päätyneet, niin otetaan siitä kaikki irti - kaikki muu olisi hulluutta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #4

Silta jonka liikenöintiä pitää rajoittaa tai henkilöautojen kohdalta kokonaan estää on huonoa kaupunkisuunnittelua. Hulluudeksi se muuttuu, jos huonosta päätöksestä ei voi perääntyä vain koska ollaan johonkin päädytty.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #11

Jotta päätöksen voi osoittaa huonoksi, pitää voida osoittaa parempi ratkaisu, ja sellaista ei ole näköpiirissä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #22

Huonoa päätöstä ei pidä voida purkaa jos ei ole osoittaa muuta? Parempi ratkaisu tietenkin on, että toimimatonta ja kallista siltaa ei rakenneta.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #31

Jos mitään ei tehdä, Herttoniemi ja Itäväylä ovat tukossa kun Kruunuvuori rakennetaan (joka on jo käynnissä) - mitääntekemättömyys ei siis ole ratkaisu.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #3

Japanin silta on meidänkin siltamme!

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Jos tätä siltaa arvioi liikenneväylänä, niin on valittu virheellinen näkökulma. Kyseessä on monumentti, päätöksentekijöiden muistomerkki. Liikenneväylien suunnittelussa yksi kantava periaate on kustannustehokkuuden maksimointi. Tällaisessa monumentissa ohjenuoraksi kelpaa myös kustannustehokkuuden minimointi, joka tarkoittaa mahdollisimman kalliin linjauksen valintaa ja sen yhdistämistä mahdollisimman vähäiseen liikenteeseen.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"...monumentti..."

Minulle tuli mieleen vanha Barksin piirtämä sarja, jossa Roope ja Junttapurin maharadja kilpailevat keskenään rakentamalla itsestään näköispatsaita Ankkalinnaan. Kilpa loppui kun maharadjan kassa kuivui.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Kuulostaa niin surkuhupaisalta ja typerältä ettei tätä voi edes kommentoida.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Kommentoit kuitenkin - kirjoitukseni vai autoton silta?

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Siltaa tarkoitin. Sillasta käyty keskustelu vaikuttaa kumman sekavalta. Siltahankkeessa voi olla fiaskon ainekset.

Helsingin valtuusto päätti siltahankkeesta suuren hurmion vallassa. Hinta-arviona taisi olla lähemmä 400 miljonaa? Ja kun kustannus nousee 100 miljoonaa tai 200...

Siltaan ei sentään suoraan taideta iskeä valtion rahaa (kuten metroon, Kehärataan, raidejokeriin jne). Mutta sillankin kustannus kiertää mutkien kautta myös valtiolle. Eilen oli HS:ssä kooste asumistuista. Helsinkiin niistä uppoaa lähes 300 miljoonaa vuodessa, siis joka vuosi. Joku voisi kysyä, onko ajattelu ja politiikka nurinkurista: tänne kustannuspesäkkeeseen halutaan ajaa kolmannes porukkaa lisää. Kulut siitäkin kiertää vähintään mutkien kautta myös valtiolle eli kaikille suomalaisille.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #24

Asumistuki on todellakin ongelmallinen tulonsiirto, mutta tähänkin on valtiotasolla ratkaisu:

http://amosahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/224076-a...

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Pitäisi joskus kävellä Sörnäisistä siltaa pitkin Korkeasaareen. Siinäpä näkisi toimiiko kävelysilta. Miksi kävelysillan pitäisi olla autoille sopiva?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Kruunuvuorensilta tulee olemaan 1,2 kilometriä pitkä - sen kävelee hyvällä säällä kerran elämässään, mutta sen jälkeen ei tule mieleenkään. Ja miksi tulisi, kun vieressä kulkee raitiovaunu.

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Anteeksi, käsitin että oli puhe juuri valmistuneesta Isoisän sillasta Sörnäisistä Mustikkamaalle.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Aamos, jaksatko vielä uskoa puolueesi saavan yhtään valtuutettua ?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Pidän todennäköisenä että saamme valtuutettuja, haluatko lyödä aiheesta vetoa?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Sinä ja puolueesi olette jo lyöneet vedon, jonka tulette harrasrtelinoina varmasti häviämään, otan osaa suruunne.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #17

Leukojen louskutusta kuuluu, mutta lompakkoa ei näy.

Tehdäänkö näin, että jos Liberaalipuolueen listoilta pääsee joku läpi, kirjoitat blogauksen jossa myönnät olleesi väärässä.

Jos ei pääse, teen saman otsikolla "Aimo oli oikeassa".

Miltä kulostaa?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #21

Nyt pääsimme sopimukseen, jonka mielelläni hyväksyn, tavataan siis vaalienjälkeen.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #36
Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Jännäksi menee kun liberaalipuolue ei kannata autojen vapaata liikkuvuutta.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Kunnallisvaltuuston ongelma on ideologinen, vihreät ajavat siltaa vain raitiovaunuille ja fillareille, kokoomus autoille.

En ajatellut kompastua samaan kuoppaan.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Yksi kysymys, entä jos sillalle tulijalla ei ole rahaa maksaa ja sitten seuraavalla sanoo saman ja kolmannella sama juttu?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola
Käyttäjän MiikaKautto kuva
Miika Kautto

Ei tähä voi muuta sanoa kuin: Auto on normi, eikä pyörää ole keksitty sekä julkinen ei ole liikkumismuoto.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Oli varmaan tiedossa jo silloin, kun öljysatamaa purettiin ja alueelle asuinaluetta kaavailtiin, että liikenne tulee ruuhkautumaan. Oliskos ollut silloin kunnalibroilereilla syytä otta se sormi pois nenästä. Ruuhkaa jatkossa kiroavat sitten myös kaikki ne, jotka asuvat Laajasalon pohjoisreunalla ja Herttoniemen rannan ja Roihuvuoren alueella. A. Wetterin kartanon puistoa ei kavenneta ja tie Laajasalosta pysyy kokoisenaan.

Tulevaa oikeaa liikenneongelmaa ei ratkaise kävelysilta ratikoineen, vaan kyllä sen sillan on syytä olla ihan oikea silta, jolla voi ajaa myös henkilöautot. Tulleista on tässä vaiheessa toki turha puhua, koska se eriarvoistaisi eri alueet.

Uudelle alueellemuuttavat ovat varmasti ihan tavallista porukkaa, joilla on myös henkilöautoja liikennenvälineinä, vaikka toisin luullaan ja toivotaan. Eivätkä kaikki tule käyttämään julkisia työ tms. matkoihin.

N-Liitto aikoinaan yritti luoda kollektiivikulkuvälineiden avulla toimivan yhteiskunnan. Onnistuiko ? No, eipä siinäkään.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Oli varmaan tiedossa jo silloin, kun öljysatamaa purettiin ja alueelle asuinaluetta kaavailtiin, että liikenne tulee ruuhkautumaan.

Uusalueen lähistölle tulee jo 4-kaistainen moottoritie tai helposti sellaiseksi rakennettava.
Myös kannattaisi harkita metrolinjaa Herttoniemen asemalta tai pikaraitiotietä.

Unohtakaa silta, joka palvelee vain vihreitä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kyllä se silta palvelee myös sen tekeviä rakennusfirmoja.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson Vastaus kommenttiin #30

Ja varmasti hyvin palvelee ja pitkään.

Käyttäjän JormaPeltonen kuva
Jorma Peltonen

Nähtäväksi jää tuleeko silta maksamaan yli vai alle miljardin. Toivottavasti tähän hankkeeseen ei kuluteta muiden kuin helsinkiläisten veroeuroja.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Samoilla linjoilla siitä, että Helsingin pitää tämä lysti maksaa, mutta toivon toki että budjetti ei ylity.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Ei nyt ihan suoralta kädeltä tule mieleen sellaista julkista rakennusprojektia jossa budjetti olisi pitänyt.

Risto Salonen

Tampereen Kekkosenkadun tunneli jopa alitti kustannukset ja aikataulun. Hyvä oli ajaa läpi, testattu viime lauantaina.
Tampereella jyllääkin demarit, ei vibreät eikä kokkarit.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset