Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Kuntien kilpailu valtion rahoilla pitää lopettaa

  • Kuva: Oulun kaupunki
    Kuva: Oulun kaupunki

 Tämänpäiväinen artikkeli kuntien elinvoimaisuudesta (Yle 5.4.2017) on kirjoitettu melko yleisellä tasolla, mutta eräs timantti siitä löytyy:

"Kaikista suurin ero naapurikuntien kuntotähdityksessä löytyy Pohjois-Pohjanmaalta. Kun Liminka saa 4,5 tähteä Ylen Kuntatutkassa, Muhos jää 2,5 tähteen.

Molempien kuntien suorittamista sävyttää suuresti elämä Oulun kyljessä. Vaikka molemmista kunnista on noin 30 kilometriä alueen keskuskuntaan, niitä erottaa yksi merkittävä tekijä: moottoritie.

– Haluaisin sanoa, että syynä kasvuun on taidekoulu, mutta kyllä se on sijainti, sijainti ja sijainti, Limingan taidekoulun rehtori Ari Karvonen sanoo Ylen laajassa reportaasissa kuntien erilaisuudesta.

Nelikaistainen moottoritie Oulusta Liminkaan valmistui 2003, ja siitä alkoi kunnan rakettimainen kasvu. Sen sijaan Muhos elää valtatie 22 varrella, josta matkantekoa Ouluun sävyttävät verrokkiaan matalammat nopeusrajoitukset.

Muhoksen kunnanjohto onkin vuosia lobannut eri ministereitä valtatien parannuksista."

On tietysti ymmärrettävää, että Muhoksen kunnanjohtoa tilanne harmittaa, mutta entäpä jos valtio päättäisikin puuttua peliin, ja päivittää valtatie 22:sta moottoritien Muhoksen (ja muiden sen varrella olevien kuntien) iloksi?

Tämä todennäköisesti vaikuttaisi tilanteeseen niin, että nyt Limingalle muuttavat harkitsisivat muuttoa Muhokselle, mutta muuttoliike Oulun kehyskuntiin pysyisi todennäköisesti lähes vakiona.

Tässä valossa kehyskuntien taistelu asukkaista on nollasummapeliä, eikä siihen pidä ohjata valtion rahaa, vaikka pyytäjiä varmasta riittää.

Sama pätee toki kaupunkeihinkin, niiden pitäisi maksaa sisäiset infrahankkeensa itse, eikä olla naukumassa valtiolta apua - tämä pitäisi myös huolen siitä, että niillä on suuremmat kannustimet pitää kustannukset kurissa (Yle 31.3.2017).

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja, joka näkee valtion ja kuntien välisissä tulonsiirroissa merkittäviä ongelmia.

 

PS. jos valtatie 22:n päivitys on nähdään valtakunnallisesti tärkeänä hankkeena, valtio voi toki osallistua paremman tien rakentamisen kustannuksiin, mutta lähtökohtaisesti infran pitäisi olla kuntien vastuulla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Valtatie 22 on jo parantamisen kohteena, kiitos kainuulaisen liikenneministeri Kyllösen (vas). Moottoritien rakentamista ei ole tainnut kukaan edes haaveilla, mutta kieltämättä Oulun päähän tulee vähän nelikaistaosuutta. Ja uskokaa pois, arvoisat helsinkiläiset, suureen tarpeeseen! Kuten ovat tulleet ne moottoritiet, jotka johtavat jokseenkin jokaiseen Helsingin lähipitäjään. Tarpeeseen se tehtiin moottoritiekin Limingasta (Haaransilta) Ouluun.

Niin muuten, se on Liminkaan, ei Limingalle. Samoin Kempeleeseen, ei Kempeleelle. Jostain syystä etelän varekset sotkevat noissa koko ajan.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Hmm, olisikohan tämä pitänyt otsikoida "Ministereiden vaalikampanjat valtion rahoilla lopetettava?"

Fimean tapaukseen verraten:

"Kuule Hannes, muista, että jokaisessa puolueessa on merkittäviä poliitikkoja, jotka ovat jostakin kotoisin"

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset