*

Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Kaivoon kannettu vesi

  • Muuttoliike Suomessa.
    Muuttoliike Suomessa.

Mauri Pekkarinen avasi noin kaksi viikkoa sitten sanaisen arkkunsa: Budjettiriihessä pitää estää keskittymistä Uudellemaalle ja Helsinkiin (HS 19.08.2017) - ja tänään Iltalehti osaa kertoa että Keskustan siltarumpusuhmurointi kävi kalliiksi: Kymmeniä miljoonia veroeuroja hassattiin junarataan, jota ei enää koskaan käytetä. Kyseessä siis junarata Pieksämäeltä Savonlinnaan.

Jotta vastaavilta virheiltä vastaisuudessa vältettäisiin, liitteenä kartta naulattavaksi Keskustan puoluetoimiston seinälle - liikenneinvestoinnit sinisille alueille = hyvä, liikenneinvestoinnit punaisille alueille = huono. Muuttoliike on sen verran vahva voima, että sitä ei pysäytä mikään, parhaassa (tai pahimmassa) tapauksessa muuttoliikettä voi hidastaa ehkä vuosikymmenellä, mutta se maksaa miljardeja. 

Jos maakuntauudistus toteutuu, olisi suotavaa että liikenneinvestoinnit ja niiden rahoitus olisivat vastaisuudessa maakuntien vastuulla, valtion rahaa näyttää olevan aivan liian helppo tuhlata.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä liikenneinvestoinnit pitäisi kohdistaa sen pohjalta minne ihmiset muuttavat, eikä sen pohjalta minne heidän halutaan muuttavan.

PS. Pidän mahdollisena, että jäämeren radasta tulee jossain vaiheessa kannattava investointi, mutta se päivä ei ole vielä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Tämä Pekkarisen junailema munaus tulee meille veronmaksajille maksamaan tuulisuudesta ja sähkön hinnasta riippuen vuoteen 2030 mennessä 3000-4000 miljoonaa euroa täysin hukkaan heitettyjä verovaroja.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013032916780974_u...

Tähän asti vuodesta 2011 olemme heittäneet tähän Kankkulan kaivoon tarkalleen ottaen 471 489 612,87 €.... voi tätä totaalista järjettömyyttä.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Tuulituet pitäisi mielestäni ajaa alas mahdollisimman nopeasti.

Uskon että Pekkarinen on Suomen ylivoimaisesti kallein mies - hänhän oli mukana myös Kemira Growhow kaupoissa.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Olen sen verran kansanedustajia asiasta kiusannut ja saanut- puolueesta riippumatta- saman tyyppisen vastauksen :

Perustuslaki suojaa tuulimylläreitä, jotka kerran ovat päässeet tuulitukijärjestelmään sisään => me itkemme ja maksamme nuo miljardit näille koijareille aina vuoteen 2030 asti .

Olen kyllä ehdottanut, että kokeilisivat , onko asia tosiaan näin : siis lopettaisivat tukien maksut nyt ja heti...

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Tänään valtio saa korvausta matkalipuilla rataverkon hoitoon. Miten homma paranee, jos tulee yksityinen mukaan (konduktööriksi) keräämään lipputuloja ja rataverkon hoidosta edelleen minä veroineni maksan?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Toivottavasti niin että junat kulkevat aikataulussa - mutta nähtäväksi jää, en ole Bernerin uudistuksen asiantuntija, eikä tämä blogaus sitä asiaa käsitellyt.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ei sitä Huutokoski - Savonlinna -perusparannusta hassattu mihinkään Keskustan siltarumpusuhmurointiin. Niinsanottujen vähäliikenteisten ratojen tulevaisuudesta tehtiin aikoinaan selvitys, jossa rataosalla nähtiin suurtakin potentiaalia muun muassa metsäsektorin kuljetustarpeiden takia.

Se on osittain jäänyt toteutumatta (Rantasalmelta puutavaraa kyllä esimerkiksi lastataan) siitä syystä, että VR on kierrättänyt tavaravirtoja pitempiä mutta sähköistettyjä reittejä pitkin. Ja nyt kun rata on poikki, uusillakaan operaattoreilla ei ole mahdollisuuksia näyttää taitojaan (Fenniarail esimerkiksi kuljettaa rahtia dieselvedolla radoilla, jotka ovat täysin sähköistettyjä).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"PS. Pidän mahdollisena, että jäämeren radasta tulee jossain vaiheessa kannattava investointi, mutta se päivä ei ole vielä."

Vaikka tämä nyt olisikin ehkä sivujuonne koko kirjoitusta ajatellen, niin kuulisin mielelläni lisää?

Noin ylipäätään sanoisin, että liikenneinvestointien kannattavuuden arvioinnissa pitäisi olla huimasti nykyistä tarkempia, myös niillä sinisillä alueilla. Sielläkin on monesti melkoista toivotaan toivotaan -henkeä investointipäätöksiä tehtäessä.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

"Vaikka tämä nyt olisikin ehkä sivujuonne koko kirjoitusta ajatellen, niin kuulisin mielelläni lisää?"

Liittyy tähän:

https://www.japantimes.co.jp/news/2017/08/18/busin...

Jos väylä tuosta lisää sulaa, jonnekin päin Lappia on tilausta satamalle, ja satamasta raiteille.

edit:

"Noin ylipäätään sanoisin, että liikenneinvestointien kannattavuuden arvioinnissa pitäisi olla huimasti nykyistä tarkempia, myös niillä sinisillä alueilla. Sielläkin on monesti melkoista toivotaan toivotaan -henkeä investointipäätöksiä tehtäessä."

Ja tämä on tietysti totta, esim. Pisararata ja keskustatunneli, luulisi että vaikutukset vs kustannukset voisi laskea huomattavasti nykyistä paremmin.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Tuota kun, tuossa on siis tehty uutinen siitä, miten jäänmurtaja (Juu, kippo on LNG-tankkeri, mutta sillä on suomalaisia jäänmurtajia parempi jäissäkulkukyky) on kulkenut väylän läpi ilman jäänmurtaja-avustusta. Siitä on pitkä matka siihen, että tavalliset kauppa-alukset pääsevät reitille.

Siitä puhumattakaan, että logistisesti Jäämeren radassa ei sittenkään ole tolkkua. Suomen omat tavaravirrat ovat liian ohuet, ja muita ei taas kannata purkaa välissä Kirkkoniemessä, kuljettaa läpi Suomen, lastata uudelleen, ja kuljettaa toisella laivalla lopulliseen määränpäähänsä.

Noitakaan tankkereita ei ole tarkoitettu koko väylän sahaamiseen, vaan Yamalin kaasukentän liikenteeseen.

Itse asiassa Jäämeren rata on aika lailla koulu esimerkki liikennehankkeesta, jota myydään mielikuvilla, ei järkiperustein.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #13

Lähinnä Suomessa toimivat ulkomaisten omistamat kaivokset voisivat edullisemmin kuljettaa kaivannaisiaan ulkomaille halvempiin maihin jalostettavaksi, esimerkiksi lannoitteita.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #13

"Siitä on pitkä matka siihen, että tavalliset kauppa-alukset pääsevät reitille."

Tästä syystä kirjoitin, että radan aika ei ole vielä - jos näyttää siltä että jäämeren liikenne lisääntyy, niin jossain vaiheessa saattaa olla.

Mikään kiire asian kanssa ei ole.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Muualla Suomessa asuu n. 4,5 miljoonaa ihmistä ja Mauri Pekkarinen ei edusta heitä kaikkia, vaikka sieltä kapeasta raosta Salpausselän takaa siltä näyttäisikin.
Otsikkoon viitaten: Ei kaivossa vesi pysy jos sieltä jatkuvasti otetaan enemmän kuin sinne kannetaan.
Sellun raaka-aineitahan noilla väylillä kuljetetaan kun tavaraliikenne on pyörillä ja ihmiset kaikonneet. Ihan vaan tohtisi toivoa, että jos vaikka Bernerin uudistus toisi mahdollisuuden lättähattuliikenteeseen turistikaudella... ei paljon vaadita.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Paitsi 15 miljoonaa siihen siltaan, tulee matkalipulle hintaa.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Pian täällä ainakin ajetaan lossilla, kun siltojen käyttömaksut tulevat ;)

Kiitos Amos, että inspiroit minua kirjoittamaan taas. Blogissani en juurikaan sinua sormella osoittele, koska sinulla on paljon hyvää ajatusta hattusi alla, mutta yhden tyypin stereotypiaan tämän tästä sorrut. Siis enemmän suuntaan sormeni pääkaupunkiseudun vihreisiin ja kokoomuslaisiin ajatusten väläyttäjiin.

Ihan vaan kirjoitan, että kokonaisuus voi olla toinen, mitä detaljit esittävät.
http://marttihaverinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24...

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #11

Kiitoksia palautteesta, kommentoinkin blogiisi jo aiheesta.

Kirjoitteluni voi vaikuttaa pääkaupunkikeskeiseltä, mutta kyllä tähän maahan kymmenen kaupunkia mielestäni mahtuu.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #12

Itseasiassa hallitus tekee kaikkensa ettei maalle muutettaisi. Monet haluaisivat muuttaa kesämökkinsa ympärivuotisesti asuttavaksi mutta kaavoittajille on annettu ohjeet ettei tämä niin vain käy.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #16

Tässä keississä on ongelmallista käsittääkseni se, että jos kunta sallii ympärivuotisen asutuksen kesämökillä, se ei voi millään keinoin jälkeenpäin estää sitä, että omistaja myy talon vaikka lapsiperheelle, jolloin kunnalle napsahtavat lakisääteiset koulukyydit jne, ja kunnan talous on vaarassa.

Hallitusta ei tästä voi syyttää, vaan päätösvalta on kunnilla.

Lakiin tarvittaisiin muutos, jolla ympärivuotisen asutuksen hyväksyminen koskisi vain nykyisiä asukkaita - toki voit syyttää hallitusta siitä, että tätä muutosta ei ole tehty.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #17

"se ei voi millään keinoin jälkeenpäin estää sitä, että omistaja myy talon vaikka lapsiperheelle"

Juurihan todistelit ettei maalle haluta muuttaa siis lapsiperheetkään. Kirjoitin että hallitus tekee esteitä, lainsäädännöllä. Valtio harjoittaa aktiivista keskittämistä, myös ihmisillä eikä kyse ole pelkästään luonnollisesta siirtymästä.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #18

Mitä esteitä hallitus on lainsäädännöllä tehnyt? Aktiiviseksi tekemiseksi lasketaan siis lainmuutokset, jotka vaikeuttavat maallemuuttoa, ei tekemättä jättämistä.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Tarkoitin tietenkin tuota kesämökkien muuttamista ympärivuotisesti asuttavaksi. Määräys on takuulla tullut valtakunnankansliasta koska kaikilla kunnilla on sama ohjesääntö.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Jos tuollainen määräys on tullut, se paperi löytyy kyllä jostakin, ja siihen saakka kunnes sellainen ilmenee, pidän käskyä epätodennäköisenä.

Eri suuntaan huopaamista on kyllä havaittavissa:

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/mokin-voi-kohta-m...

Valtion puolelta kyllä pelattu kuten esität:

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kesam...

En vaan jaksa uskoa että Kepun vetämässä hallituksessa vastustetaan ympärivuotista asumista maalla - ainoa syy kepulla vastustaa esittämääni muutosta (ympärivuotisuus ok, mutta vain nykyisille asukkaille) on se, että sen jälkeen ei enää mene läpi muutos ympärivuotisuuteen vaikka asunto myytäisiin.

Ympärivuotiseksi muuttaminenhan kasvattaa mökin arvoa, olettaen että mökin saa myydä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset