*

Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Yleissivistys kaipaa päivitystä

  • Viekkaat murot (kuva: twodads.fi)
    Viekkaat murot (kuva: twodads.fi)

Olin nuorena miehenä laivareissulla Tukholmassa, kun näin erään taikurinkaltaisen pyörittämässä kolmea kuppia kadulla. Niistä yhden alla oli pallo, ja jos löit vetoa siitä missä niistä pallo oli, voitit rahasi tuplana.

Huijarihan se siinä, ajattelin, mutta jäin kuitenkin viereen seuraamaan kun huijari oli pelaavinaan jonkun kanssa - asetelmasta näin, että he pelasivat yhteen. Aikansa hakkasivat, välillä huijari voitti, välillä pelaaja, ja yritin keksiä että missä kupletin juoni on.

Sitten huijari teki virheen, ja pallo vilahti erään kupin alta - ajattelin hetkeni tulleen ja löin vetoa setelin verran. Voitte arvata ilmeeni kun käänsin kupin, ja selvisi se kupletin juonikin samalla (Rounders, 1998). Jos joskus törmäätte vastaavaan, niin veto on voitettavissa - osoitatte minkä kupin alla pallo on, ja sen jälkeen käännätte kaksi muuta. Ne ovat todennäköisesti tyhjiä, aivan kuten se kolmaskin jonka voi jättää kääntämättä.

 

Oppirahat eivät olleet suuret, ja kokemus palasi mieleeni kuin luin tuoreesta Alfred Nobelin muistoksi annetusta palkinnosta: Kuntosalikortti tulee kalliiksi ja säästäjä sortuu pikavippiin – Nobel-voittajan tutkimukset selittävät ihmisten hölmöilyä (HS 9.10.2017) - Thalerin työ osoittaa, että ihminen huijaa itseään.

Sen lisäksi, että huijaamme itseämme, niin eräät aikakautemme taitavimmista on palkattu johtamaan meitä harhaan, eli mielikuvamarkkinoimaan.

Konsumerismi lienee triviaalein esimerkki, kukapa ei joskus olisi ostanut jotain mitä ei tarvitse, uusinta versiota jostain jonka jo omistaa, tai vaatteita, vaikka kaapit ovat jo vastaavia täynnä.

Mielikuvamarkkinoinnin mekanismit ovat kuitenkin triviaalia petollisempia - osa ihmisistä vastustaa konsumerismia tai he ovat sille immuuneja, joten heitä on tarpeen kosiskella toisin keinoin. Esimerkiksi Reilu kauppa, että luomu tekevät juuri näin, sillä ne vetoavat muihin tarpeisiin kuin kuluttamiseen, ja tuore esimerkki kapitalistin viekkaudesta on Suomessa lanseerattu McVegan (The Sun, 7.10.2017).

Jos tämä kaikki olisi vain kilpailua siitä, minkä firman taskuun ostajan eurot kilahtavat, en näkisi mielikuvamarkkinoinnissa mitään ongelmaa. Ikävä kyllä näin ei ole, sillä se kykenee synnyttämään tarpeita, joiden täyttämiseksi moni kansalainen on valmis haukkaamaan korvasientä, eli ottamaan kulutusluottoja (AA 9.8.2016).

Onnistuneen mielikuvamarkkinoinnin ja kulutusluottojen yhdistelmä on myrkkykoktaili (fiva.fi, 18.9.2017), joka voi aiheuttaa melkoisen krapulan. Ongelmaan ei ole helppoa ratkaisua - kulutusluotoille voi jotain tehdäkin (AA 31.10.2016), mutta mielikuvamarkkinoinnille ei (ajatus mielikuvamarkkinoinnin kieltämisestä ei sovi omaan liberaaliin maailmankuvaani, eikä se ole edes käytännössä mahdollista). 

Eräs (ainoa?) ratkaisu on opettaa nuoria selviytymään nyky-yhteiskunnassa paremmin - ennen opetettiin hies- ja rauduskoivun erojen lisäksi että valkoista kärpässientä ei pidä haukata. Ehkä nykyään pitäisi panostaa siihen, että nuoret ymmärtäisivät miten heihin pyritään vaikuttamaan, sekä tehdä selväksi kulutusluottojen myrkyllisyys.

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka toivottavasti viimeinen harha-askel konsumerismiin on (käytetty) Suzuki GSX-R 600.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ArnoKotro kuva
Arno Kotro

Puutut tärkeään asiaan. Onneksi uusissa opetussuunnitelmissa lukion filosofian peruskurssin painotus on juuri ajattelutaidoissa: miten erottaa tiedon huuhaasta ja miksi helposti haksahdamme hölynpölyyn ja teemme irrationaalisia päätöksiä. Kriittiset ajattelu- ja argumentointitaidot ovat valeuutisten ja humpuukibisneksen aikana entistäkin tärkeämpi kansalaistaito ja hyvää kuluttajasuojaa. Toivottavasti koulu-uudistajatkin ymmärtävät tämän.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Eroaako tuo
Onnistuneen mielikuvamarkkinoinnin joka voi aiheuttaa melkoisen krapulan.

Paljonki puolueiden käyttämästä propakandasta vaalien alla ,muista puolueista?

"Krapula" taisi nytkin tulla Ps,kepun oppositio politikoinnista jolla hallituspaikka aukesi-15?

Joka puoluehan sitä käyttää,äänestäjiä hööpöttäessä.
Kouluihin pitäisi tulla pakolliseksi aineeksi :
Miten eduskunta toimii
Miten lait syntyvät
Miten päätökset vaikuttaa kuntien politikoiden toimiin
Miten EU vaikuttaa päätöksiin yms..

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Omassa koulussani oli oppiaiheena 1960- ja 1970-luvuilla myös hallinnon järjestelmä. Eikö se nykyään enää ole?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Kutsutaan kai yhteiskuntaopiksi nykyään, ja sisältää vain pintaraapaisun hallintoon.

Käyttäjän TarjaKaltiomaa kuva
Tarja Kaltiomaa

Ihmiset ovat paljon toimeliaampia nykyään kuin noin 100 vuotta sitten, kun Suomen itsenäinen valtio syntyi. Ruuan tuotanto on parantunut, vaikka olemme pohjoisilla leveysasteilla. Perustuslaki ja muu hallintoa koskeva lainsäädäntö on tehty turvaamaan Suomen itsenäisyyttä valtiona tästä eteenpäin. Sanon tämän sen vuoksi, että maailma on melko iso paikka ja suomalaisten kannattaa pysyä valppaina sen suhteen, että voivat pitää oman maansa hallussaan. Sitä koskevat uhkat eivät ehkä enää ole välttämättä ulkoisia uhkia, vaan meidän tulee pitää kiinni perussäännöistä edelleen, jotta kaikki onnistuu hyvin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset