Polkupyörätunneli rautatieaseman ali liuskan ja maalipurkin hinnalla
Helsinkiläisillä näyttää olevan edessä oja tai allikko:
Yli 118 000 euroa metriltä – Helsingin uuden pyöräilytunnelin metrihinta kalliimpi kuin länsimetron (Länsiväylä 8.2.2017)
Kävelen viikoittain Hakaniemestä Elielinaukiolle, ja tämän kokemuksen pohjalta ehdotan näiden kahden ratkaisun sijaan huomattavasti halvempaa ratkaisua – jo olemassaolevaan alikulkuun (kuvaliite 1) tehdään polkupyöräilijöille liuska Töölönlahdenkadulle.
Itsekin olen tuota tunnelia fillaroinut, enkä ole kokenut fillarin nostamista hartioille ylivoimaisena ponnistuksena, mutta liikenteen sujuvoittamiseksi uusi liuska voi olla paikallaan.
Kun katson havainnekuvaa (kuvaliite 2, Yle 10.1.2017) tunnelista, se näyttää aivan nykyiseltä alikululta, ja tämä on ollut suunnittelijoilla alunperinkin mielessä:
"Pyöräilytunneli voitaisiin yhdistää Baanan loppupäästä nykyiseen jalankulkutunneliin tai sitten rinnalle rakennettaisiin oma tunneli polkupyöräilijöille."
Jossain vaiheessa kustannustehokkaampi vaihtoehto on vaan vaiettu kuoliaaksi.
Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä polkupyöräilyä on hyvä edistää Helsingissä, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
edit: 20:37 25.2.2018:
Kaksi lisäystä:
1) Jos rampille ei muuten ole tilaa, voi viimeistä raideparia lyhentää noin 20 metriä.
2) Jos pelätään sitä, että jalankulkijat törmäilevät polkupyöräilijöihin tunnelissa, voidaan portaat tunnelista pohjoiseen raiteille sulkea ja tunnelin koko pohjoispuoli aidata pyöräilijöille. Näin raiteille pääsee edelleen hisseillä.
edit 23:59 25.2.2018:
3) Myös muiden raiteiden (4 viimeistä paria) lyhentämistä voidaan harkita, olettaen että hotellin kantavat palkit eivät ole rampin tiellä.
Parannan ehdotusta vielä hieman – voimme sulkea portaat pohjoiseen tunnelista raiteille, jolloin tunnelista voidaan aidata puolet fillareille poistaen riskin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden törmäilystä.
Ilmoita asiaton viesti
Silloin jäisi vain hissi laitureille ja se ei toimi, sillä
a) hidas
b) ei toimi aina.
Sen sijaan voisi laittaa jonkin suojakorokkeen / -aitauksen portaiden alapäiden ympäri ja nopeusrajoituksen pyöräilijöille asemalaitureille vievien portaiden kohdalla.
Ylimääräinen tunneli Rautatieaseman lähelle on järjetön kustannuksiltaan (toisaalta on se Kruunuvuoren siltahankekin), mutta jos tämän toteuttaisi, voisi lähelle Eläintarhan- ja Töölönlahtien salmia rakentaa toisen kevyen liikenteen tunnelin putkitekniikalla. Tällä tavalla helpottuisi paine aseman pyörätunnelissa ja kustannukset pysyisivät kohtuullisina. Silloin baanan päästä voisi pyöräille Hakaniemen torille ja Kallioon ilman ongelmia suoraan eikä tarvitse enää Pitkääsiltaa ylittää.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla liian halpa ratkaisu kelvatakseen ?
Ilmoita asiaton viesti
Näin minäkin epäilen, tällä ei fillaroitsijoiden ääniä osteta.
Ilmoita asiaton viesti
Noin mutta mitenkäs liuska siihen vaikuttaa eikös se ole kuitenkin luiska ainakinTampereella se on noin terv tepivaari
Ilmoita asiaton viesti
Olet oikeassa, mutta en näköjään ole yksin virheeni kanssa: http://vintti.yle.fi/yle.fi/blogit.yleradio1.yle.f…
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs noista kyllä siitä silti selvän sai kunhan kiusallani laitoin tuon no mulle on tuo liuska jokin ohut sahattu ripa jolla peitän jonkun raon mutta mitäs pienistä terv tepivaari
Ilmoita asiaton viesti
Haastan #EntisetNuoret ”liuskan” ja maalipurkin hinnalla talkoisiin!
Ilmoita asiaton viesti
#12
Minä haastan #EtnisetNuoret mukaan ylöspidon hinnalla…
Ilmoita asiaton viesti
Eiväthän vihreät voi millään hyväksyä, että sen äänestäjien kulkuväyliin laitetaan ainoastaa muutama satatuhatta, kun autoilijoiden ajoväyliin samanaikaisesti laitetaan miljoonia.
Tarjoamassasi ratkaisussa ei kukaan vihreä saa myöskään omaa maamerkkiä Stadin keskustaan. Ei siis voi onnistua missään tapauksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdotuksesi sukupuolivaikutuksia ei ole selvitetty joten olet Helsingin valtuuston silmissä sovinisti.
Miksi mää asun täällä? Valtuusto on kuin megakokoinen ylioppilaskunnan edari..
Ilmoita asiaton viesti
Pekka Pylkkönen, just näin. Mää asun täällä koska tämä on kotikaupunkini, joka siis nyt on muuttunut fillarimafiaksi, spandexpellejen suojelualueeksi. Katsotaanpa esityksiä ja jo toteutuneita: Baana on hyvä, ei haittaa muita liikennemuotoja eikä aiheuttanut tolkuttomia kustannuksiakaan. Hesarille rakennettiin lisää pyöräkaistoja, selkeä haitta autoilijoille ja rahaa paloi kohtuuttomasti. Hämeentiestä tehdään fillarointikatu, saa kyllä julkinenkin liikkua mutteivät yksityisautot. Kapeiden sivukatujen asukkaat kiittävät lisääntyvästä liikenteestä. Mechelininkadun puut siitä että pääsivät ennen aikojaan tuhkattaviksi, ja erityisesti Länsisatamasta tulevat puuroutuneesta liikenteestä. Laajasalon sillat, hieno keksintö. Laajasalolainen mersumies/nainen todellakin riemusta kiljuen hylkää saastuttavan statussymbolinsa ja ottaa joponsa innoissaan esille. Työmatkat taittuvat sillalla rattoisasti liituraitapuvussa -20 asteen pakkasessa. Ja tottakai pitää fillarilla päästä Kaisiksen läpi, joko tunnelissa tai korkeuksissa.
Toisaalla jalankulkijat, nuo säälittävät kävelijät. Vähän on nyt ollut pari viikkoa vaikeaa kun kadut ovat jäisiä perunapeltoja. Rollaattoreista ja lastenvaunuista saa sentään jotain pitoa, muut luuserit sitten herran hallussa ja oma vika jos kaatuilevat, ohjeita on kyllä annettu. Tyyliin älä kaadu jos jos kaadut niin turha tulla Töölön sairaalaan ruikuttamaan kun meillä on jo 40 potilaan leikkausjono.
Vihreiden stadi on julma. Ja esityksensä vain omia äänestäjiä (landelta muuttaneet opiskelijat) kosiskelevina typeriä. Suomen fillarointikausi ei ole kovin pitkä, mutta jokainen joutuu kävelemään jonkin verran päästäkseen edes sen julkisen liikenteen pariin. Kokoomuksen audimiehet, tehkää jotain! Kai teidän lapset ja vaimot edes joskus kävelee.
Ilmoita asiaton viesti
Eräs innovaatio mikä tulee myös mieleen on viimeisen raiteen lyhentäminen luokkaa 15 metrillä ramppia varten.
Ilmoita asiaton viesti