Polkupyörätunneli rautatieaseman ali liuskan ja maalipurkin hinnalla

Helsinkiläisillä näyttää olevan edessä oja tai allikko:

Yli 118 000 euroa metriltä – Helsingin uuden pyöräilytunnelin metrihinta kalliimpi kuin länsimetron (Länsiväylä 8.2.2017)

Pyöräilysilta Kaisaniemestä Kansalaistorille tulisi 16 miljoonaa euroa halvemmaksi kuin tunneli – päättäjät saavat eteensä uuden siltaehdotuksen (HS 13.2.2017)

Kävelen viikoittain Hakaniemestä Elielinaukiolle, ja tämän kokemuksen pohjalta ehdotan näiden kahden ratkaisun sijaan huomattavasti halvempaa ratkaisua – jo olemassaolevaan alikulkuun (kuvaliite 1) tehdään polkupyöräilijöille liuska Töölönlahdenkadulle. 

Itsekin olen tuota tunnelia fillaroinut, enkä ole kokenut fillarin nostamista hartioille ylivoimaisena ponnistuksena, mutta liikenteen sujuvoittamiseksi uusi liuska voi olla paikallaan.

Kun katson havainnekuvaa (kuvaliite 2, Yle 10.1.2017) tunnelista, se näyttää aivan nykyiseltä alikululta, ja tämä on ollut suunnittelijoilla alunperinkin mielessä:

"Pyöräilytunneli voitaisiin yhdistää Baanan loppupäästä nykyiseen jalankulkutunneliin tai sitten rinnalle rakennettaisiin oma tunneli polkupyöräilijöille."

Jossain vaiheessa kustannustehokkaampi vaihtoehto on vaan vaiettu kuoliaaksi.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä polkupyöräilyä on hyvä edistää Helsingissä, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.

 

edit: 20:37 25.2.2018:

Kaksi lisäystä:

1) Jos rampille ei muuten ole tilaa, voi viimeistä raideparia lyhentää noin 20 metriä.

2) Jos pelätään sitä, että jalankulkijat törmäilevät polkupyöräilijöihin tunnelissa, voidaan portaat tunnelista pohjoiseen raiteille sulkea ja tunnelin koko pohjoispuoli aidata pyöräilijöille. Näin raiteille pääsee edelleen hisseillä.

edit 23:59 25.2.2018:

3) Myös muiden raiteiden (4 viimeistä paria) lyhentämistä voidaan harkita, olettaen että hotellin kantavat palkit eivät ole rampin tiellä.

AmosAhola
Liberaalipuolue Helsinki
Ehdolla europarlamenttivaaleissa

Olen 41-vuotias ohjelmistotuotannon diplomi-insinööri, jolla on takana 14 vuotta suomalaisessa teollisuuskonsernissa sekä parissa ohjelmistostartupissa. Viimeisten hallitusten kyvyttömyys vähentää työttömyyttä muuten kuin julkissektorille työllistämällä sai minut mukaan maailmaa parantamaan.

Suomi on todella syvällä suossa, ja ihmettä ei ole varaa enää odottaa.

amosahola@gmail.com

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu