Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Avoin kirje kuninkaantekijöille

Puoluerekisterin sisältö - tunnistatko kaikki?

Kolme suurta puoluetta hallitsevat politiikan uutisagendaa, pienet pääsevät esiin vain tekemällä jotain poikkeuksellista (HS 3.4.2018) on raadollista luettavaa - oppositiolla ei ole helppoa, mutta eduskunnan ulkopuolisia ei taaskaan edes mainita.

Toimittajat ovat siitä erikoinen ammattikunta, että heillä on luonnostaan polttava halu tehdä maailmasta parempi paikka, mutta he hakeutuvat alalle, jossa pitäisi olla puolueeton. Todellisuus kuitenkin on, että se, mistä ja miten kirjoitetaan vaikuttaa puolueiden kannatuksiin useita prosenttiyksikköjä, ja uskallan väittää että se myös aihevalintoihin vaikuttaa.

Journalisti.fi on ansiokkaasti sivunnut asiaa artikkeleissaan Kaksilla rattailla (24.03.2017), sekä Sidonnaisuuksista kertominen jakaa mielipiteet (24.03.2017).

Käytännössä eduskunnan ulkopuoliset puolueet ovat siis medianäkyvyyden kannalta pakkoraossa - koska poliittiset kannat eivät riitä ylittämään uutiskynnystä, niiden ehdokkaiden on pakko ruveta itse Lumilapio-palkinnon arvoisiksi tutkiviksi journalisteiksi:  Presidenttiehdokas Laura Huhtasaaren väitetään plagioineen osia gradustaan – Huhtasaari kiistää, yliopisto selvittää (Yle 16.1.2018) tai vaihtoehtoisesti tuntea riittävästi journalisteja saadakseen kasvonsa lehtiin.

HS:n otsikon vastaisesti politiikan uutisagendaa eivät hallitse puolueet, vaan journalistit - te saatte päättää kenestä kirjoitatte, ja kannustan käyttämään tätä vapautta monipuolisesti.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä toimiva demokratia vaatii debattia.

PS. Uusi Suomi on antanut kiitettävästi palstatilaa myös Liberaalipuolueelle, tästä ei voi kuin olla kiitollinen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Juha Hämäläinen

Muut mukaan eduskuntaan ja muille omat eduskuntaneuvottelut! Ja heti!

Berliini (Al-SatiiriNews)

Ensi kertaa Saksan liittotasavallan liittopäivien historiassa sitten perustamisensa vuonna 1949 ovat Muut ylittäneet viiden prosentin haamurajan ja pääsevät mukaan liittopäiville. Muiden 35 puolueen vaaliliittoa johtaneet Martin Sonneborn, Die Partei (Puolue) ja Hubert Aiwanger, Freie Wähler, (vapaat äänestäjät) juhlivat voittoa yhdessä 33 Muun puolueen kanssa.

”Ilmeisesti meidän kaikkien yli kuusikymmentä vuotta kestänyt tarmokas yrittäminen ja yhteishenki on tuottanut tulosta ja äänestäjät ovat vihdoinkin löytäneet meidät kaikki”, lauloivat 35 äänisesti puolueiden puhehenkilöt.

Normaalisti tämän liittoutuman, joka peittää koko väriskaalan oikealta vasemmalle ja muutaman esoteerisen sekovärin, elämä ei ole ollut helppoa. Se, että Muut pääsi yli kuudenkymmenen vuoden yrittämisen jälkeen läpi on vaalien vaiettu suuri voitto.

Muut saavat äänimäärällään 34 paikkaan liittopäiviltä, mutta ensin heidän on suoritettava ääntenlaskenta ja tarkistava ääntenlaskenta, sekä käytävä koalitioneuvottelut saadakseen paikat jaettua oikeudenmukaisesti ja äänestäjien jakaman mandaatin mukaisesti.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset