Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Liikenteen jatkuvat poikkeusjärjestelyt ovat vaarallisia

  • Turvallistako? (Kuva: HS)
    Turvallistako? (Kuva: HS)

Nopeusrajoitukset kiristyvät Helsingissä – muutos vaikuttaa myös Suomen vaarallisimpaan kortteliin (HS 9.4.2018) on raakaa luettavaa, voit täältä (hel.fi) katsoa miten muutokset vaikuttavat omaan työmatkaasi.

Mielestäni tonttikatujen nopeusrajoitusten laskeminen 30 kilometriin tunnissa on ihan järkevää, mutta pääkatujen liikenteen hidastaminen ampuu helsinkiläisiä jalkaan. Hesarin mukaan HSL:lle uudistus kustantaa miljoonan vuodessa:

"Joukkoliikenteelle ajonopeuksien laskeminen aiheuttaisi HSL:n arvion mukaan lopulta noin miljoonan euron lisäkulut vuodessa."

Mutta minulle, eikä muillekaan hallintoalamaisille hukatusta ajasta syntyviä kustannuksia ei ole ilmeisesti kukaan laskenut.

Muutosta perustellaan turvallisuudella, ja HS linkkaa juttuun Maria Silvast asuu Suomen vaarallisimmassa korttelissa – koko maan riskialtteimmista risteyksistä kolme ympäröi pientä aluetta Taka-Töölössä (HS 26.9.2018) ja toden totta, tuosta usein kulkeneena voin sanoa että onhan alue todella hasardi. Pääsyy siihen ei kuitenkaan mielestäni ole ollut 50km/h nopeusrajoitus, vaan se, että kyseiset risteykset on revitty auki viimeiset niin monta kesää kuin muistan.

Nämä katutyöt jatkuvat edelleen, ja näkyvät myös yllä linkatussa artikkelissa.

Olen aikaisemmin ehdottanut täällä, että Helsinki voisi saada Tietyöt nopeammin pakettiin haittamaksuilla (AA 25.11.2016) - uskon että tällä olisi turvallisuuden kannalta yhtä merkittävä vaikutus kuin Helsingin nyt päättämä kategorinen nopeusten rajoittaminen. Tämän lisäksi oma ehdotukseni säästää sekä rahaa kaupungilta että aikaa kaupunkilaisilta.

Ylinopeutta ajavat ovat toki riskeinä nyt ja vastaisuudessakin, mutta lainkuuliaisten kansalaisten kiusaaminen ei tule poistamaan heidän riskikäyttäytymistään, vaan siihen tarvitaan poliisia.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin puheenjohtaja ja varavaltuutettu, joka ei omista autoa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tule käymään Tampereelle, niin tiedät jotain todellisista mullistuksista. Tampere on sekaisin kuin mummon kiharat joka aamu ja jatkuvasti ratikka- ym. töiden vuoksi. Siitä huolimatta on ihan mukavaa seurata, kun oikeat osaajat tekevät töitä suunnitelmien pitäessä.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Mitä enemmän järjettömiä nopeusrajoituksia laitetaan, sitä enemmän ihmiset alkavat kyllästyä ja lakkaavat piittaamasta rajoituksista eli kunnioitus tielakiin rapautuu nopeasti.

Tämä haittamaksu remontoinneille on kannattava ajatus, että saataisiin erilaiset tietyöt tehtyä nopeammin.

Osa tieremonteista on tehty nopeasti ja osa taas on kestänyt niin kauan, ettei siinä ole ollut lopulta mitään järkeä pitkittää remontointia.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Hesan keskusta-alueen ongelma eivät ole liian suuret nopeudet vaan liian pienet nopeudet ja liikennevaloissa seisoskelu.

Asuin ennen tuossa "Suomen vaarallisimmassa korttelissa" mutta nykyään olen poisoppinut Stadissa ajamisesta. Silloin harvoin kun siellä joutuu ajamaan, v-käyrä kohoaa aika nopeasti korkeuksiin: Miten hemmetissä ihmiset suostuvatkaan ajelemaan talvisia perunapeltoja, etsimään parkkipaikkoja kortteleiden päästä tai maksamaan itsensä kipeiksi halleissa ja seiskoskelemaan punaisissa valoissa. En harrasta liikenneraivoa mutta kyllähän siellä ruuhkassa istuessa kiukuttaa.

Tai kun väärään aikaan saavuttaessa ne jonot alkavat Turun motarilla jo Ikean kohdalla.

"Mutta minulle, eikä muillekaan hallintoalamaisille hukatusta ajasta syntyviä kustannuksia ei ole ilmeisesti kukaan laskenut."

Kunpa joku laskisi.

Ps. Nizzassa kazzelin kun ratikat ja paikallisbussit käyttävät samoja joukkoliikennekaistoja. Miksiköhän esim. Manskulla tuo ei toimisi?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset