Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Kuinka Kela-kyydit kannattaisi toteuttaa

  • Kela-kyydit voisivat olla eri tavalla rahakkaita. Kuva: Mtv
    Kela-kyydit voisivat olla eri tavalla rahakkaita. Kuva: Mtv

Taksin odotusta, auto jäi tulematta, tilaamaan ei pääse – Kela-kyytiläiset pinteessä: "Eniten ongelmia ollut itäisessä Suomessa" (Yle 3.7.2018) on muuten niin mainion taksiliikenteen vapauttamisen varjopuolia - ongelma ei tosin tälläkään kertaa ole kilpailuttamisessa, vaan siinä kuka kilpailuttaa (AA 17.11.2016)

"Kelan taksikyydit kilpailutettiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja jokaiseen 17 maakuntaan valittiin tilauksista vastaava palveluntarjoaja."

Kela haaveilee säästöistä, kun suurilla volyymeilla hinnat saadaan listahintoja alemmas, jonka lisäksi tarkoitus on yhdistää kelakyytejä.

Kuten julkisen sektorin säästöissä yleensä, metsään mennään siinä, että hallintoalamaisen ajalle ei lasketa lainkaan arvoa:

"Kelan korvaamiin taksimatkoihin oikeutetut ihmiset ja heidän läheisensä kertovat saapumatta jääneistä kyydeistä sekä tuntikausien odottelusta. Välillä tilauskeskukseen ei ole päässyt läpi ollenkaan."

Nyt kelakyytiläinen saattaa joutua jonottamaan sekä puhelimessa kyytia tilattaessa, sairaalaan lähdettäessä, paikan päällä sairaalassa, sairaalasta kyytiä tilatessa, että sieltä lähtiessä.

Suomen puolustusvoimia kuvaa hyvin lause "kiire odottamaan", mutta armeijan harmaat jäävät tässä toiseksi: vartin hoitokerran takia voi päästä peräti viisi kertaa jonoon.

 

Kuinka kilpailutus sitten pitäisi toteuttaa?

Ehdotan, että siltä osin kuin kelakorvattavan matkan kustannus ylittää 25 euron omavastuun, maakunnat myöntävät kelakyydittäville päivän voimassa olevan matkasetelin maakunnassa vallitsevan hintatason mukaan (esim. taksin alkutaksa + per kilometri, laskettuna lähtöpisteestä määränpäähän). Näin kansalainen voi tilata taksinsa mistä lystää.

Haavetta kyytien yhdistämisestä ei kuitenkaan tarvitse unohtaa, vaan tämä voidaan leipoa järjestelmään mukaan - silloin kuin taksifirma pääsee laskuttamaan samasta reissusta kaksi tai useampia setelejä, niin taksifirma saa kuitata säästyneistä rahoista 25% itselleen, 25% vaihdetaan käteiseksi matkustajille (taksin käteiskassasta) ja Kela säästää 50% (Ts. taksifirma laskuttaa Kelaa 50% säästyneistä rahoista, Kela säästää 50%).

Tämä synnyttää kaikille osapuolille kannustimet yhdistellä kyytejä sen verran kuin järkevää on - vaikka ventovieraille puhuminen ei suomalaiseen kansanluontoon sovi, niin ehkä käteinen raha rikkoisi jään sairaaloiden auloissa, tai joku nokkela kehittäjä tähänkin tarkoitukseen soveltuvan sovelluksen koodaisi.

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä sinunkin ajallesi pitää laskea arvo.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Ensimmäinen ajatus oli että jaa, pitääkö kipeän ruveta oikein tienaamaan verovaroin. Mutta tottahan se on. Jos kaikilla on kannustimet toimia fiksusti, lopputulos on yleensä fiksumpi. Matkanhan voisi saada vaikka ilmaiseksi jos sen tilataksin järjestää täyteen samaan suuntaan menijöitä.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Myönnän että ehdotus on ns. controversial, mutta uskon että tälläinen hajautetun kalkyylin malli on kaikkien kannalta tehokkaampi kuin keskusohjattu koordinointi.

Mielenkiintoista olisi myös nähdä millaiset kannustimet matkojen yhdistämiseen maakunnat ovat rakentaneet nykyisiin kilpailutuksiin sisään.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Annetaan kaikille sairaille ilmaiset kyydit. Sekin on parempi kuin ilmainen joukkoliikenne helsinkiläisille.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Miksi pähkäillä pyörän uudelleen keksimiseksi? Yksinkertaisesti vammaispalvelut pois kilpailutuksesta. Ennen toimi hyvin, nyt kaikki on särjetty.

Jukka PahikkaAho

Ite ehdottaisin, että kaikki ajokortin omaavat ihmiset olisivat valmiita ajelemaan mummoja kauppaan. Ihan kaikki. Kybän tunti. Jos ei sovi, niin, nyt voi kertoa, miksi ei

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset