Palataanko reissuvihkoon?
Miksi kymmenientuhansien helsinkiläisten arkeen vaikuttavan Wilman ongelmista ei tiedotettu? ”Kieltämättä tämä osui todella hankalaan paikkaan” (HS 13.08.2018). Olen leipätyössäni vastuussa paristakin ns. businesskriittisestä sovelluksestä, sekä yrityksen sisäisestä viestinnästä, joten Hesarin juttu on melko karmaisevaa luettavaa.
Alkuun viestintäpäällikkö, joka ei osaa vastata kysymykseen, miksi tiedotuksessa on ollut ongelmia:
"”En ole missään nimessä oikea henkilö antamaan minkäänlaista lausuntoa, Soili Haapala on meillä se henkilö”, [kasvatuksen ja koulutuksen ts. viestintäpäällikkö] Kopomaa-Weymarn sanoo."
Vinkki vinkki – syyllinen löytyy lopulta peilistä, riippumatta siitä miten olette tiedotuksen organisaatiossanne vastuuttaneet. Oikea vastaus: "Selvitän asian ja palaan vartin päästä."
Tietohallintopäällikön vastaukset kirpaisevat myös:
"Tietohallintopäällikkö Soili Haapala kertoo, että tietohallinnon puolella ei ole päivystystä tällä hetkellä."
Vaikka organisaatioissa on varsin yleistä, että varsinaista päivystystä ei viikonloppuisin ole, niin businesskriittisten sovellusten osalta ohjelmistotoimittajien kanssa on syytä tehdä ns. palvelutasosopimus (eli SLA). Tämä tarkoittaa sitä, että jos nuo sovellukset kyykkäävät, niin se kuuluisa joku juoksee ja korjaa ongelmat ensi tilassa, jotta työntekijät eivät haaskaa aikaansa turhaan.
Ilmeisesti julkisella puolella ei ajatella samalla tavalla, kun sadat tuhannet vanhemmat voidaan päästää polttamaan aikaansa toimimattoman sovelluksen kanssa tietääkseen monelta piltti pitää saada kouluun.
Oman kokemukseni mukaan julkinen sektori on tietohallinnossa Suomessa kymmenen vuotta yksityistä sektoria jäljessä – jonkinlainen ryhtiliike olisi tarpeen, ehkä kehitysministerin salkun kautta. Tämä tosin vaatii todellista valtaa ja resursseja, eikä ns. hypettäjää.
Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu, joka mielellään ajaisi kuria, järjestystä ja parhaita käytäntöjä julkisen sektorin tietohallintoon.
”…sadat tuhannet vanhemmat voidaan päästää polttamaan aikaansa toimimattoman sovelluksen kanssa tietääkseen monelta piltti pitää saada kouluun.”
Meillä toimii Wilma mutta en löydä sanallakaan sieltä tietoa, mihin aikaan koulu alkaa. Alkamispäivä on toki nerokkaasti väärällä viikonpäivällä, TIISTAINA 15.8. Sen kohdan ja loppuviikon kuten seuraavienkin viikkojen päiväkalenteri on tyhjä. Sen sijaan tieto löytyy kätevästi kunnan nettisivuilta.
Amoksen esittämä kritiikki on tietenkin ihan oikeaan osunut.
Yksi ongelma on siinä, että tietojärjestelmä on keskitetty aivan liian suureen käyttäjäryhmään: Jos jotain menee pieleen, se haittaa kymmeniä tai satoja tuhansia ihmisiä. Kemiönsaarella tuo haittasi korkeintaan satoja.
Toinen ongelma on, jos asia tosiaan on niin, kaupungin kyvyttömyys käyttää vaihtoehtoisia viestintämuotoja. Eikö tietoa tosiaan löytynyt kaupungin sivuilta? Hakkaako viranomainen turhaan Wilmaa ja sitten kun toteaa ettei se toimi, ei tee sitten mitään?
Ehkä Stadissa tosiaan kannattaisi palata reissuvihkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Parhaassa tapauksessa Wilma voisi olla vientituote – nykyisellään not so much.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten hyvin harva muukaan kotimainen IT-tuote.
Ilmoita asiaton viesti
Palveluntarjoaja on tehnyt kesän aikana päivityksiä, mutta kouluissahan ei ole ollut ketään silloin paikalla niihin reagoimassa, joten monessa kunnassa/koulussa on ollut hämminkiä senkin takia.
Uuden lukuvuoden alkamisajankohdan löytää muuten viime kevään todistuksesta, ainakin pykälien mukaan näin pitäisi olla.
Ilmoita asiaton viesti
Päivitys on kyllä hemmetin huono syy sille että järjestelmä ei toimi päivityksen jälkeen.
”Uuden lukuvuoden alkamisajankohdan löytää muuten viime kevään todistuksesta…”
Hyödyllinen tieto jonka olisi myös voinut päivittää kaupungin sivuille. Toki tuo ei taida auttaa niitä, jotka viime lukuvuoden kävivät koulua eri kunnassa.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitin tietenkin, että systeemin muuttaminen silloin, kun asiakkaat eivät ole sitä testaamassa on typerä idea. Kerran Wilmaa/Primusta muuten sotkettiin uusiksi juuri, kun oli kiireisin yhteisvalintojen tekemisen aika. Opinto-ohjaajat ovat yleensä leppoisia hahmoja, mutta silloin näin tappajan katseen…
Ilmoita asiaton viesti
Jäin miettimään milloin wilmaa/primusta on käytetty viimeksi itse yhteishakujen teossa, sillä tietojen (arvosanat) siirrot tapahtuvat vasta niiden varsinaisten hakujen jälkeen. Liian vanha versio tai puuttuvat tiedot primuksesta voivat tehdä ongelmia edellä mainituissa tiedonsiirroissa.
Ps. Eiköhän opettajat ja varsinkin reksit kirjaudu wilmaan selkeästi ennen koulujen alkua, eikä vasta ensimäisenä koulupäivänä.
Ilmoita asiaton viesti
Myös Turuus pitää palata rihvelitauluun.
Viihdyttävää että tilaaja ja palveluntoimittaja syyttelevät toisiaan ja epäselvää on sekin, onko ongelma sama kuin Stadissa:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/4050767/Wilma…
Ilmoita asiaton viesti
Turku, Wilma ja Windows mainittu samassa virkkeessä!
Ilmoita asiaton viesti
Näin yhtäkkiä vilkaistuna on Helsingin tietohallinnon väki jättänyt tekemättä sertifikaatin päivityksen, josta visma on tiedoittanut ainakin viimeisen puolivuotta jos ei jopa pidempää. Wilma toki toimi kuten jutusta sai lukea kunhan ohitti selaimen varoitukset.
Usein jos ei aina käynti koulujen nettisivuilla auttaa moneen pulmaan mm. siihen tiedonjanoon milloin koulut alkavat.
Ilmoita asiaton viesti
Reissuvihkoa on vaikea korvata: siinä on nopea selattavuus, ja käyttötapahtumassa koululainen on (periaatteessa) aina kläsnä, mikä on hyvä asia.
Voi olla, että vanhempien lisääntynyt opettajien ja opettamisen arvostelu osaksi johtuu siitä, että Vilma etäännyttää vanhemmat lapsestaan. Vilma on ikään kuin asiakasliittymä, jolla vanhemmat hallinnoivat opetuksen toimitusprosessia. Itse lapsi on etäinen kohde, kuin grynderin tontti jossain korvessa. Sitä käydään katsomassa vain muutaman kerran rakentamisen (luokat 1-9) aikana.
Ilmoita asiaton viesti