Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Suomi on välistävetäjien luvattu maa

  • Kuvassa erittäin edukas taksimittari.
    Kuvassa erittäin edukas taksimittari.

Semel-kartelli taksiongelmien syypää (Rauno Jääskeläinen 22.08.2018) antoi hyvää lisävaloa taksien kela-kilpailutuksien taustoihin.

On sinänsä melko helppoa esittää ratkaisuja nykyiseen huonoon tilanteeseen, ja näin teinkin pari kuukautta sitten kirjoituksellani Kuinka Kela-kyydit kannattaisi toteuttaa (AA 3.7.2018). Jääskeläisen kirjoitus on kuitenkin siitä mielenkiintoinen, että se osin selittää miten näin kaaoottiseen tilanteeseen ajauduttiin.

Semel on tyypillinen suomalainen suojatun alan business, noin yhdeksän miljoonan euron liikevaihto, jonka liikevoitto on vaihdellut miljoonan molemmin puolin (Asiakastieto).  Tuotteena Semel tarjoaa taksimittareita, jotka ovat nyt asetettu ehdoksi kela-kyytejä halajaville taksiyrittäjille, ja Semelin omistaa Pro Keskus OY, joka verkkosivujensa mukaan "vastaa Etelä-Savon, Keski-Suomen, Lapin, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon maakuntien alueilla järjestettävistä Kela-kuljetuksista."

Jokainen Uberia käyttänyt tietää, että taksimittari on todellisuudessa tarpeeton laite, sillä sama hoituu matkapuhelimellakin, tai viimeistään Jääskeläisen ehdottamalla iZettlellä. Pro Keskus on siis voittamalla kela-kyytien kilpailutuksen kyennyt sementoimaan sekä oman että Semelin aseman alueen virallisena välistävetäjinä.

Onneksi olkoon "voittajille", eli alueen veronmaksajille ja taksiyrittäjille, te nimittäin tämän riemun maksatte. Veronmaksajat huonompana palveluna sekä korkeampina veroina, ja taksiyrittäjät raatajan asemassa.

Jos tätä vyyhteä pitäisi lähteä purkamaan, niin näkisin siihen kaksi vaihtoehtoa - joko Kela irtisanoo sopimuksen sen nojalla että niitä ei ole noudatettu - tähän näyttäisi olevan perusteita: Kela uhkaa neljää taksikeskusta 10 000 euron sakoilla, jos taksin soittaminen kestää liian pitkään tai kyyti myöhästyy (Yle 22.8.2018) ja tekee seuraavan toteutuksen ilman välistävetoporrasta.

Vaihtoehtoisesti alueiden taksikuskit lyövät keskenään kättä päälle, ja kieltäytyvät allekirjoittamasta välitysyhtiön tarjoamaa sopimusta. Tämä johtaa melko pian ylempään.

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä välistävetäjien määrän vähentäminen on itseisarvo.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Olen ottanut selville, että Semelin taksimittari jossain asemalla maksaa yli 1500 euroa, sen päälle vielä tulostuslaitteen, jonka hintaa en tiedä.

Sen päälle vielä kovat ehdot, että ei ihmetytä haluttomuutta ja laatu romahti saman tien.

Entinen malli toimi hyvin valtakunnallisesti ja nyt tämä ei kelvannutkaan vaan laitettiin tuollainen kilpailun voittaneen välistävetäjä rahastamaan, jota kunniallinen taksinkuljettaja ei kelpuuta.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Olen ollut yhteyksissä pariin täkäläiseen taksikuskiin jotka eivät lähteneet Kelan touhuihin mukaan vaikka ennen kelakyytejä ajoivatkin. Kalliit laiteinvestoinnit ovat osasyy mutta isompana syynä jatkuva "päiviystysvelvoite" ja sen rikkomisesta koituvat sanktiot. Kuka ihme on stand by 24/7 ilmaiseksi?

Haastattelemani kuski asuu 20 km kuntakeskuksesta. Jos sieltä tulee tilaus, ajaa ensin sen 20 km ilmaiseksi, sitten hyvässä lykyssä parin kilometrin kyydin ja sitten takaisin sen 20 km. Kyydinannosta ei voi kieltäytyä jos nakki iskee ja kun sopimustakseja on vähän, sehän iskee.

Näin siis heidän mukaansa.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@2. Olet oikeassa. FB:ssa yhteisesti vammaisten ihmisten asioista käsiteltiin monia Kelan taksikyytejä olevia uutisia ja tietoja. Puistattavaa luettavaa, kun luki vammaisten ongelmista sekä taksinkuljettajien kertomuksista.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset