Katutöihin vauhtia Staran yksityistämisellä
Itse olen päässyt nauttimaan Mannerheimintien, Tukholmankadun ja Nordenskjöldinkadun tietöistä tämä kesän, mutta olin missannut pari viikkoa sitten tämän tietöitä sivuavan artikkelin: Mechelininkadun ruuhkasumppu repii Helsingissä liikkuvien hermoja: Jonot Espoosta Mannerheimintielle – Miten tämä voi kestää näin kauan? (HS 31.8.2018).
Koska yhdelläkään Helsingin työmaista ei vaikuta olevan täysmiehitystä, niin Hesarin artikkelin toteamus ”Ammatinvalintakysymys. Palautteesta huolimatta täällä painetaan töitä joka päivä, jotta päästään marraskuun lopulla maaliin”, sanoo Nurmi." särähtää korvaan.
Vertailun vuoksi, Tokion Shibuyan asemalla painettiin töitä yhtenä yönä kolme tuntia 1200 tekijän voimin, jotta junarata saatiin korvattua metrolla ilman keskeytyksiä aseman toiminnassa:
On tietysti olemassa maksimi montako ihmistä kykenee samanaikaisesti työmaalla työskentelemään, mutta on päivänselvää että lähelläkään tätä maksimia ei päästä yhdelläkään Helsingin tietyömaista. Työkoneet voisivat myös olla pullonkaula, mutta niitäkin näyttää olevan käyttämättöminä tasaisin väliajoin.
Juurisyy on mielestäni selvä – Helsinki repii auki liian monta katua auki samankaisesti, jolloin tekijöitä ei riitä jokaiselle työmaalle sen vertaa kuin työmaalle kerralla mahtuisi. Asian havainnoillistamiseksi voi tämän esittää niin, että koska Mechelininkadun remontti on niin haastava, niin myös Tukholmankatu, Mannerheimintie ja Nordensköldinkatu ovat auki koko kesän.
Toinen ongelma on kaupungin liikelaitos Stara. Ei ole mitään hyvää syytä miksi kaupunki omistaa rakennusyrityksen. Vaikka työn tuottavuuden kasvun mittaaminen julkisella sektorilla on yleisesti haastavaa, mittaaminen ei ole haastavaa töiden osalta, joita tehdään yhtälailla yksityisellä sektorilla. Esitän hypoteesin, että Staran työn tuottavuuden kasvu on seurannut tarkemmin kuvaliitteen mustaa viivaa kuin vihreää, eli lapioon nojaillaan enemmän kuin yksityisellä sektorilla.
Jos näin on, ratkaisu on Staran yksityistäminen, sekä kaikkien urakoiden kilpailuttaminen. Lisäpuhtia tietöiden ripeydelle saisi myös sakottamalla tietöitä tienkäyttäjien sijaan (AA 19.07.2018), eli asettamalla haittavero tienkäyttäjille aiheutetulle haitalle.
Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu, jonka mielestä elämä on liian lyhyt liikenneruuhkiin. Tämän lisäksi tietyöt lisäävät onnettomuusriskiä.
PS.
Kaupungin infrayksikön vetäjä väittää myös, että:
"”Ympäristölainsäädäntö määrittää, ettei kello 18 jälkeen voi tehdä kivi- tai louhintatöitä. Kaikki mitä tässä tehdään aiheuttaa melua”, Nurmi sanoo."
Valtioneuvoston asetuskivenlouhimojen, muun kivenlouhinnan ja kivenmurskaamojen ympäristönsuojelusta (Finlex) kertoo seuraavaa:
***
8 §
Melua aiheuttavien työvaiheiden aikarajat
Jos toiminnan etäisyys melulle alttisiin kohteista on alle 500 metriä, ei murskaamista, poraamista, rikotusta tai räjäytyksiä eikä kuormauksia tai kuljetuksia saa tehdä viikonloppuisin eikä arkipyhinä, vaan:
1) murskaaminen on tehtävä arkipäivisin kello 7.00 ja 22.00 välisenä aikana;
2) poraaminen on tehtävä arkipäivisin kello 7.00 ja 21.00 välisenä aikana;
3) rikotus on tehtävä arkipäivisin kello 8.00 ja 18.00 välisenä aikana;
4) räjäytykset on tehtävä arkipäivisin kello 8.00 ja 18.00 välisenä aikana; ja
5) kuormaaminen ja kuljetus on tehtävä arkipäivisin kello 6.00 ja 22.00 välisenä aikana.
Jos maasto-olosuhteet ovat erityisen suojaavat ja toiminnanharjoittaja voi sijoittamalla murskaamo rakennukseen tai muita melua tehokkaasti vähentäviä teknisiä keinoja käyttäen luotettavasti ja ympäristölupaviranomaisen hyväksymällä tavalla osoittaa, että toiminta täyttää häiriöille alttiissa kohteessa 7 §:n vaatimukset melutason arvoista, voidaan ympäristöluvassa sallia murskaus myös lauantaisin kello 7.00―18.00 välisenä aikana. Ympäristöluvassa voidaan lisäksi erityisistä syistä sallia kuormaus ja kuljetus lauantaisin kello 7.00―18.00 välisenä aikana.
Ympäristön pilaantumisen ehkäisemiseksi ympäristöluvassa voidaan erityisestä syystä antaa toiminta-ajoista 1 ja 2 momentissa säädettyä ankarampia määräyksiä.
***
Tässä on mielestäni eduskunnalla hieman korjaamisen varaa, eli kymmeneen saakka voisi meluta tarvittavilla tavoilla arki-iltoina, ja iltapäivästä iltaan myös sunnuntaisin ja arkipyhinä. Silti, jopa nykylain puitteissa iltaisin voisi työmailla aivan hyvin tehdä muuta kuin räjäyttelyä ja rikotuksia.
PPS.
Työn tuottavuuden kasvu rakennusalalla on ollut surkeaa sekä julkisella että yksityisellä sektorilla Suomessa:
https://www.rakennuslehti.fi/2017/09/rakennusalalla-tyon-tuottavuus-ei-o…
Vikaa löytyy varmasti sekä tilaajista että toteuttajista.
PPPS.
Olen tietoinen siitä, että mitä enemmän käsipareja työmailla on, sen huonompi on työn tuottavuus (varsinkin jos ylimääräiset käsiparit eivät tee mitään). Tämä kirjoitus on myös kriittinen sitä kohtaan miten työn tuottavuutta rakennusalalla mitataan.
Vikaa on koko prosessissa aina työn tilaajasta sen toteuttajiin.
Perisuomalaiseen tapaan työmaan suunnittelu tehdään ilmeisesti edelleen tupakkiaskin takakannelle, koska logistiikka ontuu usein todella pahasti.
Edelleen työn laadunvalvonta tarvitsisi sekin oman valvojansa.
Hyvä esimerkki on Sörnäisten Rantatie, jossa katua on jyrsitty muutamasta kohtaa auki ja päällysteeseen on syntynyt n.3-5 cm syviä jyrsittyjä avanteita, jonka kohdalla jokainen auto joutuu jarruttamaan.
Ruuhkaliikenteessä tämä tarkoittaa sitä, että jonot seisovat kilometrien matkalla, koska tiessä on rakenteellinen hidaste.
Olisi kiva tietää, kuka tuon operaation on suunnitellut ja toteuttanut?
Mitään näkyvää työtä näiden avanteiden kohdalla ei ole tehty päiväkausiin.
Ilmoita asiaton viesti
Itsekin ihmettelin noita kun moottoripyörällä päältä ajoin – en tiedä kenen kuningasidea ovat olleet ja mikä tarkoitus on.
Ilmoita asiaton viesti
Määrätyistä syistä ei moni halua yksityiselle töihin.
Siellä saikku ei ole loman jatkumo.
Ilmoita asiaton viesti
Los Angelesin 1994 maanjäristyksen tuhot tieverkolle korjattiin ennätysajassa, kun yksityisen sektorin annettiin innovoida. ”http://articles.latimes.com/1994-04-06/news/mn-42778_1_santa-monica-freeway”
Ilmoita asiaton viesti
YLEn uutisissa Berneri ehdotti yhteisiä peruskorjaustoimia isoissa infrakohteissa kuten rautateillä. Tämä olisi takuuvarma kuppauskeino jossa valtio maksaisi ja yksityinen nostaisi voitot.
Ilmoita asiaton viesti
Karvanoppaani tulleen tiedon mukaan nykyjärjestelmässä yksityinen pääsee rahastamaan kivasti. Tästä lisää huomenna tai ylihuomenna.
Ilmoita asiaton viesti
Katutöille pitäisi määrittää juokseva hinta, aivan kuten ehdotitkin, muuten en usko että kuppailusta päästään koskaan eroon.
Stara on kyseenalainen osa kaupunkikonsernia, en tiedä miksi yhteiskunnan pitää omistaa rakennusliikkeitä.
Ilmoita asiaton viesti