Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Kummitusvarallisuus ja autoveron poistamisen vaikeus

Kummitusvarallisuus (eng. phantom wealth) on Kurt Richebächerin luoma käsite, joka selittää, kuinka poliittiset päätökset voivat vaikuttaa varallisuuserien arvoon. Otetaan esimerkkinä autovero - valtio kerää vuosittain noin 900 miljoonan euron edestä autoveroja vuosittain, ja uuden auton hinnassa on keskimäärin noin 6 525 euroa autoveroa. (www.aut.fi)

Tuo 900 miljoonaa euroa ei kuitenkaan sellaisenaan ole uusien auton ostajalta pois, vaan autovero kapitalisoituu autojen hintaan, ja kun auto myydään käytettynä eteenpäin, niin osa myyntihinnasta on autoveron "jäänteitä".

Jos poliittisella päätöksellä autovero poistetaan, niin jokaisen käytetyn auton hinta laskisi silmänräpäyksessä, sillä uusia autoja saisi nykyistä halvemmalla. Suomen mittakaavassa miljardeja euroja häviäisi kuin tuhka tuuleen.

Vaikka autoveron poistaminen on tästä syystä poliittisesti hankalaa, niin pitäisi mielestäni silti tehdä, sillä suomalaiset ajavat läntisen Euroopan vanhimmilla, saastuttavimmilla ja turvattomimmilla autoilla. Autoilun verotus kannattaisi järjestää niin, että se kerättäisiin kokonaisuudessaan verottamalla polttoainetta. Tällöin autokanta uudistuisi automaattisesti myös vähäpäästöisemmäksi. 

Autoveron poisto on kuitenkin olennaisen tärkeää toteuttaa täytenä yllätyksenä, sillä spekulointi aiheella jäädyttää autokaupan, kuten tapahtui vuonna 2017:

Bernerin lista vuoti Ylelle: ministeri vaihtaisi autoveron ajoaikamaksuihin (moottori.fi, 18.1.2017):

"Liikenne- ja viestintäministeriöstä Ylelle vuotanut lista uhkaa jäädyttää autokaupan."

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu, joka on ehdolla 2019 eduskuntavaaleissa.

PS. Suomen autoissa kummitusvarallisuutta on muutaman miljardin edestä, asunnoissa luokkaa sata miljardia.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän mattiuuk kuva
Matti Uusi-Kokko

Autoveron poistaminen olisi ehdottoman kannattavaa kuin myös varainsiirtoveron poistaminenkin, joka tällä hetkellä hidastaa asuntokauppaa ympäri Suomea. Nämä verot sitovat varoja keinotekoisesti vanhoihin autoihin/asuntoihin.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Varainsiirtovero pitää poistaa samassa rytäkässä kuin asuntojen myyntivoiton verottomuus.

Pekka Pylkkönen

Tuloveron poistaminen siis johtaisi myös säästöjen inflatoitumiseen ja varallisuuden isojakoon. Eikö vasemmiston pitäisi kannattaa juuri tätä? Itsekin voisin kannattaa.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Kyllä radikaalit veromuutokset pitää suorittaa läpinäkyvästi pidemmällä aikataululla. Kuka kaipaa Iiro Viinasen yllätysdevalvaatiota?

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Vaihtoehtoisesti voidaan myöntää verovähennysoikeus niille jotka ottavat turpaan, näin kuitataan toteutuneet vahingot.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

On ekologisempaa käyttää tuotteet loppuun kuin uusia ne.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

Tietysti, siksi en kannata esim. romutuspalkkioita.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Autovero auttaa tässä asiaa kun saa pidettyä niillä hyödykkeillä arvoa. Niin vanhoilla kuin uusilla.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #9

Tämä olisi argumentti autoveron noston puolesta - voisimme synnyttää miljardeja lisää kummitusvarallisuutta :)

Ei, tämä ei ole hyvä idea.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu Vastaus kommenttiin #10

"Tämä olisi argumentti autoveron noston puolesta - voisimme synnyttää miljardeja lisää kummitusvarallisuutta :)"

Itseasiassa on terveempää taloutta kun varallisuus on jossain hyödykkeessä kuin bitteinä tietokoneessa.

En kannata autoveron nostoa koska jos se on liian suuri niin autot ostetaan muualta. Sellaista verotuoton maksimointia on hyvä tehdä kun on kyse kuluttamisesta.

Autoveron siis pitäisin ennallaan mutta nuo turhanpäiväiset trafin verot bensavehkeiltä voisi poistaa ja korvata sen polttoaineveron nostolla.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola Vastaus kommenttiin #12

Autoveron joudut maksamaan vaikka hakisit autosi Saksasta.

Käyttäjän JussiVaahtikari kuva
Jussi Vaahtikari

Niin no. Se on ylipäätään illuusio, että autossa olisi jotain varallisuutta. Siitä pitää huolen sen arvon alenema, joka on keskimäärin 55% ensimmäisen kolmen vuoden aikana. Kirjaimellisesti auto katoaa ruosteena pihaan, eikä käytännössä koskaan pidä tai nosta arvoaan. Koko autoilu käsitteenä on oikeastaan kokoelma erilaisia liikkumiseen kuluvia maksuja:
- polttoaine
- huolto
- rahoitus
- vakuutukset
- verot

Näiden erilaisilla komboilla muodostuu kunkin sopivaksi katsomansa summa, jolla saa sitten liikutettua itseään. Sen takia, että jokainen auto pitää uusia tietyin aikavälein ja uusi auto pitää jotenkin rahoittaa, olemme kehässä, jossa autossa ei ole tavallaan varallisuutta kiinni. Alkuperäinen raha autoon kun suurimmalla osalla on saatu ihan tietystä paikasta. Samalla saadaan esille se todellinen syy, miksi autoveroa ei tulla koskaan poistamaan. Silloin alenisi sen todellisen voittajan tuotot - eli rahoituslaitosten korkotulot.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset