Amos Ahola Kohtuus kaikessa, kohtuudessakin.

Kuinka parantaa taksimarkkinoita?

Liikenneministeri Sanna Marin: Työ taksilain korjaamiseksi on käynnissä (Yle 19.6.2019). Omat kokemukseni taksiuudistuksesta ovat saatavuuden paraneminen (enää ei tarvitse palella taksijonoissa kuten männävuosina), ja hintojen lasku siltä osin kuin lähtöpiste on tolpalta tai lentokentältä (ts. neuvoteltavissa).

Eräältä osin uudistus on kuitenkin mennyt osaltani metsään - jos tilaan taksin haluamaani osoitteeseen, törmään ongelmaan. Olen toki selvittänyt halvimmat taksifirmat https://www.perille.fi palvelun kautta, vastaus on joko Uber tai kotimaisista Fixutaxi. Ongelma on vaan siinä, että en ole ainoa, ja kyseiset tarjoajat myyvät usein eioota.

Jos soitan seuraavaksi halvimpaan firmaan, ja sielläkään ei autoa ole tarjota, niin aika pian hommasta menee mielekkyys.

Tätä ongelmaa voi ratkoa monella tapaa, mutta fundamentaalisesti kyse on yhteisen markkinapaikan (= virtuaalisen tolpan) puutteesta. Ehdotan siis, että liikenneministeriö (tai vaikka Vake?) toteuttaa valtakunnallisen taksitolppa.fi palvelun, joka toimii niin, että kyytiä vailla oleva syöttää lähtöpisteensä, määränpäänsä ja lähtöajankohdan.

Kyytejä tarjoavat taas osallistuvat huutokauppaan (joka kestää esim. muutaman minuutin), jokainen kiinteällä hinnalla. Näistä tarjouksista kyytiä vailla oleva sitten valitsee kyytinsä, ja valinta välittää sekä tilaajan että kuskin yhteystiedot molemmille osapuolille tekstiviestillä. Palvelun lokitietoja voi myös verrata kuskien veronmaksuun, joka myös vähentää harmaata taloutta.

Jos kyytiä voi tarjota kuka tahansa, niin palvelu ratkaisee myös saatavuusongelmat maaseudulla, ja samaa palvelua voi käyttää myös kelakyytien kilpailuttamiseen.

Palvelun hinta voisi olla vaikka 50 senttiä per tilaus, 25 senttiä tilaajalle, 25 senttiä kuskille, laskutetaan tekstiviestillä. Tällä katetaan järjestelmän kulut, ja huolehditaan siitä, että oharien määrä vähenee. Toistuvista ohareista voidaan tarvittaessa myös sulkea asiakkaita ja kuskeja kokonaan pois järjestelmästä.

Taksimittareita, määräsääntelyä tai asemapaikkavaatimuksia ei tarvita.

 

Kirjoittaja on Liberaalipuolueen Helsingin piirin varapuheenjohtaja ja varavaltuutettu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän MikaSaarela kuva
Mika Saarela

Oletko nyt ymmärtänyt pari juttua ihan oikein?

Ensinnäkin tuossa taksin tilauksessa osoitteeseen sinä et ole palvelun subjekti vaan objekti, jos metsästät halvinta hintaa. Jos et onnistu/ehdi saamaan halvinta kyytiä, sinun on otettava kalliimpi. Vanhassa systeemissä hinta oli vakio, auton vain sai tai ei.

Toisessa tapauksessa mielestäni yrität pistää palvelun tarjoajat kilpailemaan hinnalla nimettömässä tarjouskilpailussa, missä sinä päätät voittajan. Taitaa toimia muuten vain tilanteessa, missä takseista on runsaasti ylitarjontaa. Toiseksi, mikä estää yrittäjiä tarkkailemasta hyväksyttyjen tarjousten hintoja tiettyinä aikoina ja tiettyihin suuntiin? Seuraavaksi yrittäjät vaihtavat hintatietoja keskenään ja kappas, tarjousten hinnat alkavat olla yhtä yhtenevät kuin mansikkalitran hinta kesätorilla. Ero vanhaan lienee kovin pieni, toki hinnanmuodostusta ei nyt valvo kuin kilpailuviranomainen.

Käyttäjän AmosAhola kuva
Amos Ahola

"Ensinnäkin tuossa taksin tilauksessa osoitteeseen sinä et ole palvelun subjekti vaan objekti, jos metsästät halvinta hintaa. Jos et onnistu/ehdi saamaan halvinta kyytiä, sinun on otettava kalliimpi."

Tottakai, halvin kyyti on lähtökohtaisesti se auto, joka on lähimpänä sinua ja joutilaana. Jos et saa sitä, joudut ottamaan seuraavaksi lähimmän jne.

Lähimmän voi korvata halvimmalla, sama asia.

"Vanhassa systeemissä hinta oli vakio, auton vain sai tai ei."

Tässä ei taas ole järkeä, jos auto on kovin kaukana sinusta.

"oisessa tapauksessa mielestäni yrität pistää palvelun tarjoajat kilpailemaan hinnalla nimettömässä tarjouskilpailussa, missä sinä päätät voittajan. Taitaa toimia muuten vain tilanteessa, missä takseista on runsaasti ylitarjontaa."

Eli lähtökohtaisesti kaupungeissakin, mutta myös maalla jos sallitaan kyytien ajaminen keneltä vaan.

"Toiseksi, mikä estää yrittäjiä tarkkailemasta hyväksyttyjen tarjousten hintoja tiettyinä aikoina ja tiettyihin suuntiin? Seuraavaksi yrittäjät vaihtavat hintatietoja keskenään ja kappas, tarjousten hinnat alkavat olla yhtä yhtenevät kuin mansikkalitran hinta kesätorilla."

Ensinnäkin, kartellit ovat laittomia, mutta toiseksi, 500 kuskin kartellin järjestäminen on aika vaikeaa.

"Ero vanhaan lienee kovin pieni, toki hinnanmuodostusta ei nyt valvo kuin kilpailuviranomainen."

Ero vanhaan on kuin yöllä ja päivällä.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Kokemukset taksimatkailusta nykyisin ovat karuja, onneksi harvoja. Kuljettaja ei osaa suomea, ei pysty kirjoittamaan osoitetta navigaattoriin, eikä siis ymmärrä sanallista ohjetta.

Ministeri Bernerin johdolla koko taksiala romautettiin kerralla keskiaikaan. Kuka haluaa koko ajan arpoa, mitä yhtiötä käyttää?

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Ennen vanhaan taksit olivat mersuja ja kuskit osasivat ajaa kaikkiin osoitteisiin ilman navigaattoria.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Ylisäännelty yhteiskuntamme joka näennäisesti vapauttelee eri liiketoiminta-alueita mukamas vapaalle kilpailulle syistä joita voi vain arvailla paneutumatta itse ongelmaan tuottaa vain lisää ongelmia ja vahinkoa kuluttajille.

Perustavaa laatua oleva ongelma taksi- ja muissa palveluissa on yhteiskunnan ahneus. Kaikki maksaa liikaa koska yhteiskunnan välistäveto tekee kaikista palveluista kohtuuttoman kalliita.

Muistuu mieleen takavuosien "Välistävetäjä vie kaikilta" .kampanja jonka slogan oli "Harmaa Talous - Musta Tulevaisuus" tarrat joilla koristettiin mm. Poliisiautot. Kampanja kääntyi itseään vastaan koska valveutuneet yrittäjät ja kansalaiset ymmärsivät viestin ironian - yhteiskunta itse on pahin välistävetäjä.

Ex-Ministeri Pernerin aikaansaama Taksikilpailun vapautus oli kahjo välistäveto jossa pakkosaneltiin uusi Taksien liiketoimintamalli yllätyksellisellä lakimuutoksella puuttumatta itse yhteiskuntaa vaivaavaan ongelmaan eli työn verottamiseen ja työn sivukuluihin josta mm. kalliit taksimatkatkin koostuvat.
Seurauksena saimme kaiken maailman muka halpoja palveluja joita ei hädän tullen löydy mistään - eikä sitten todellisen hädän tullen myöskään enää löydy niitä kunnollisia, vanhoja palvelujakaan.

Yhtäkkiä kuka tahansa saa tarjota millä taksalla tahansa taksikyytejä ilman asiallista pätevyyttä ja valvontaa. Kuluttajansuoja unohdettiin kokonaan.

Tulikohan jollekin vastavalitulle ns. kansanedustajalle huono omatunto veronmaksajien maksaman 200 metrin taksimatkan jälkeen jota moitittiin kun ei taksia tullutkaan riittävän nopeasti?

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

"Muistuu mieleen takavuosien "Välistävetäjä vie kaikilta" .

Ovat aikoinaan 2009 selvitelleet kuka hyötyy jatkuvasta ruoan hinnan noususta mutta Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila ei soustunet kertomaan, mikä taho on hyötynyt ruuan hinnan noususta.
"
- Emme hae syyllisiä, mitä kenenkin taskuun on mennyt. Tiedän kyllä vastauksen, mutta en suostu vastaamaan, koska se ei vie hankettani eteenpäin, ministeri Anttila sanoi Radio Voiman haastattelussa vieraillessaan Lahdessa.
"

Lähde:
https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2009/03/16/antt...

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm

Taksiuudistuksen jälkeen lähinnä pyrin välttämään takseja. En halua mahdollisimman halpaa, haluan helposti minut kotiin vievän ja niin, että hinta on riippumaton taksista. Jos jokaisella kerralla pitää neuvotella, se on uskomattoman ärsyttävää hukka-aikaa.

Sitä juuri vihasin aikaisemmin Tukholmassa tai Vilnassa, kun joka kerta piti alkaa kinata hinnasta. Eikö muuten taksiuudistus Tukholmassa lähinnä nostanut hintoja?

Käyttäjän MikaTietvinen kuva
Mika Tietäväinen

Aaseja on monenlaisia . Tässä eräs.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka
Käyttäjän MarinaLindqvist kuva
Marina Lindqvist

Mikä tässä on niin vaikeaa? Tallinnan taksisovellukset toimii kuin unelma, käykää tsekkaa!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset